219
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

احتمال راجح باشد. بنابراین، نمابرداری موجود در آیه از ظن، معرفتی در حد یقین را به نمایش می‏گذارد:

قلمرو شناختی ظن در قرآن

در آیات قرآن می‏توان قلمروهایی برای ظن در نظر گرفت. بنا بر تعریف، قلمرو تمام اطلاعاتی است که در وضوح معنایی یک مفهوم مؤثرند. بنابراین، تمام اطلاعاتی که در حوزه معرفت‏شناختی برای فهم هرچه بهتر مراتب معرفت - و در اینجا ظن - به کار می‏آیند را باید بررسی کرد؛ از جمله قلمروهایی که باید بررسی شوند قلمروهای منابع معرفت مانند قلب، عقل و لب، عوامل و موانع معرفت، هستند. توجه به این نکته ضروری است که قرآن کدام یک از منابع، عوامل، موانع، آثار و فرآیند معرفت را به ظن نسبت می‏دهد و کدام ‏یک را نفی می‏کند. برای بررسی قلمروهای ظن در آیات باید به نسبت همنشینی روی آوریم. به عبارت دیگر، باید ببینیم قرآن کدام یک از قلمروهای گوناگون را با ظن همنشین کرده است.

قلمرو منبعی۱

در حالی که همه معرفت‏های مورد تأیید قرآن، نظیر علم، یقین و اطمینان، تکیه بر یکی از منابع قلب، فؤاد، عقل، لب، فطرت، شهود یا وحی دارند، ظن در

1.. مراد از منبع در این بحث آن چیزی است که با استناد معرفت به آن سکوت می‏شود و دیگر سوال نمی‏شود که آن معرفت از کجا حاصل شده یا معرفت حاصل شده از آن حجیت دارد یا خیر؛ یعنی منبع معرفت در انسان ما یصح السکوت است. بدین ترتیب واژگانی نظیر عقل و قلب که منابع معرفت شناخته می‏شوند در حقیقت دارای دو کارکرد دریافتی و تولیدی هستند. زمانی که عقل یا قلب معارف اولیه را دریافت می‏کنند دارای حیث دریافتی اند و وقتی که معرفتی را تولید می‏کنند دارای حیث تولیدی هستند. مراد از منبع در اینجا حیث دوم از کارکردهای عقل و قلب است. این معنای دوم یصح السکوت است؛ یعنی زمانی که سؤال شود یک معرفت خاص از کجا به دست آمده اگر به عقل نسبت داده شود دیگر از اعتبار یا بی‏اعتباری آن بحث نمی‏شود و در خواست چیز دیگری به عنوان منبع نمی‏شود. با این توضیح قلب، عقل، لب، فواد، وحی و فطرت را می‏توان منابع معرفتی مورد تأیید قرآن دانست؛ برای مطالعه بیشتر نک: نصرتی، معناشناسی شناختی قلب در قرآن، ص۱۶۵.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
218

راغب اصفهانی سپس نمونه‏هایی را یادآور می‏شود که از دیدگاه او به معنای یقین‏اند و با «أن» مشدد به کار رفته‏اند و نیز نمونه‏هایی که از دیدگاه او به معنای توهم‏اند و با «أن» ناصبه همراه شده‏اند. وی توضیح می‏دهد که در موردی که این معیار صادق نیست، اعتقاد بر یقین بوده است:

اما در آیه (وَ اسْتَكْبَرَ هُوَ وَ جُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنا لا يُرْجَعُونَ‏) ماده ظن با انّ آمده که با علم استعمال می‏شود؛ به این دلیل که اعتقاد آنان - فرعونیان - مانند اعتقاد یقینی به چیزی بود، اگرچه چنین چیزی یقینی نیست.۱

بدین ترتیب باید نتیجه گرفت که آیات قرآن دربردارنده اصل اولی عدم حجیت در ظن نیستند و ملاکی که قرآن در ظن ارائه داده با عدم حجیت به صورت مطلق سازگار نیست.

آثار و نتایجی که در این آیه برای ظانین بر شمرده شده، نشان می‏دهند که نوعی اراده و انتخاب در این ظن وجود دارد که عذاب الهی را در بر دارد:

(عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً؛۲

حوادث ناگواری (که برای مؤمنان انتظار می‏کشند) تنها بر خودشان نازل می‏شود. خداوند بر آنان غضب کرده و از رحمت خود دورشان ساخته و جهنم را برای آنان آماده کرده و چه بد سر انجامی است).

دور از نظر است که عذاب الهی، حوادث ناگوار، غضب و لعنت الهی و دوزخ بدون وجود هیچ اراده و اختیاری از سوی کافران و تنها به دلیل این امر معرفتی باشد که خداوند احتمالاً پیامبرش را یاری نخواهد کرد؛۳ هرچند این

1.. همان، ص ۵۳۹ ـ ۵۴۰.

2.. سوره فتح، آیه ۶.

3.. طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۸، ص۲۶۳.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18066
صفحه از 416
پرینت  ارسال به