در بخش دوم اما ظن با «ال» و به صورت معرفه نمابرداری شده است. این نمابرداری نشان میدهد که در بخش دوم ظن معرفه به «ال» عهد ذکری است. دلیل معهود ذهنی بودن «ال» در این بخش را میتوان دو چز دانست: یکی ذکر شدن ظن در بخش اول و دیگری اینکه میتوان به جای ظن در بخش دوم ضمیری آورد که به ظن پیشین بازگردد. در نهایت با این تحلیل آیه چنین معنا میشود که بیشتر آنان جز از ظن - عدم العلم - پیروی نمیکنند و چنین ظنی انسان را از حق بینیاز نمیکند. بنابراین، این سخن که آیه به طور کلی ظنون را غیر معتبر به شمار آورده است و نیز اینکه ظن به معنای احتمال راجح باشد، به چالش کشیده میشود۱. بر این اساس، ظن در این آیه نه اعتقاد جازم است، نه اعتقاد آمیخته با شک، نه اعتقاد مخطئ و نه ظن اکتفایی، یعنی دلیل راجح؛ در واقع، ظنی که در این آیه نما شده، اساساً اعتقاد نیست و از مصادیق ظن بدون دلیل علمی و تلاش فکری و عقلی به شمار میآید. این ساختار در آیه دیگری نیز تکرار شده که بخش اول آن با آیه قبل کمی اختلاف دارد:
(وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَ وَ إِنَّ الظَّنَ لا يُغْني مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً؛۲
آنها هرگز به این سخن دانشی ندارند تنها از گمان بیپایه پیروی میکنند با اینکه گمان هرگز انسان را از حق بینیاز نمیکند).
مسیرپیما و مرزنما در این آیه همان مسیرپیما و مرزنمای آیه قبل است. تنها تفاوت این آیه با آیه قبل در این نکته است که در بخش اول ظن، بر خلاف آیه