(حتى) در وجود خويش جايى براى خود نمىيافتند. (در آن هنگام) دانستند پناهگاهى از خدا جز به سوى او نيست. سپس خدا رحمتش را شامل حال آنها نمود (و به آنان توفيق داد) تا توبه كنند).
چنانکه از این آیه روشن است، خداوند برای ظن این سه نفر اعتبار قائل است و بر اساس آن اقدام کرده است (ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ). ظن این سه نفر از گرفتگی روحی که برایشان حاصل شده به وقوع پیوسته است و خداوند آن را معادل علم در نظر میگیرد. در مقابل، بر اساس آیات بسیاری، ظن شخص برای خود وی نیز دارای اعتبار نیست. نمونه آین آیات را میتوان در دو آیه سوره قلم مشاهده کرد:
(وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ وَ هُوَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ قالَ ما أَظُنُ أَنْ تَبيدَ هذِهِ أَبَداً * وَ ما أَظُنُ السَّاعَةَ قائِمَةً وَ لَئِنْ رُدِدْتُ إِلى رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْراً مِنْها مُنْقَلَباً؛۱
و در حالى كه نسبت به خود ستمكار بود در باغ خويش گام نهاد و گفت: «من گمان نمىكنم هرگز اين باغ نابود شود و باور نمىكنم قيامت برپا گردد و اگر به سوى پروردگارم بازگردانده شوم (و قيامتى در كار باشد)، جايگاهى بهتر از اين جا خواهم يافت).
بر پایه این آیات، این ظنون علاوه بر اینکه اعتبار نوعی نمیآورند، برای خود شخص نیز معتبر نیستند و ظلم به نفساند.
نمابرداری ساختاری ظن در قرآن
یکی از گونههای نمابرداری قرار دادن واژه در مکان مسیرپیما است. با این کار مشخص میشود که واژه مورد نظر جزء اصلی، هسته کلام و محور سخن است و اهمیت بیشتری دارد. در این عبارتها، سایر اجزای کلام در خدمت