183
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

داده‏اند. تقسیماتی که در مباحث معناشناسی ظن دخالت دارند را به طور خلاصه مطرح می‏کنیم.

ظن نوعی و ظن شخصی

ظن در یک تقسیم‏بندی در نزد دانشمندان اصول فقه به ظن شخصی و ظن نوعی تقسیم می‏شود. ظن نوعی ظنی است که به اعتبار دلیلش برای اکثر مردم یا عقلا ایجاد می‏شود؛ مانند ظن به‏دست‏آمده از امارات معتبر، نظیر خبر واحد ثقه.۱ ظن شخصی ظنی است که به دلیل حالت یا صفتی خاص در نفس شخص خاصی ایجاد می‏شود.۲ امارات معتبر به دلیل اینکه برای بیشتر مردم یا عقلا ظن ایجاد می‏کنند، مستند ظن نوعی به شمار می‏آیند؛ اما آنچه سبب حجیت این نوع از ظنون می‏شود، این است که نوع مردم و عقلا به آن اعتنا می‏کنند و آن را می‏پذیرند. به هر ترتیب، ملاک اماره، افاده ظن نوعی است؛ به عبارت دیگر، اگر دلیلی از عقل یا شرع ظن نوعی ایجاد کند - یعنی ظنی که به اعتبار دلیلش برای بیشتر مردم یا عقلا ایجاد می‏شود - این دلیل معتبر شمرده و از سوی شرع پذیرفته می‏شود و در مقابل، دلیلی که افاده ظن نوعی نکند و تنها ظن شخصی ایجاد کند - که به دلیل حالت یا صفتی خاص در نفس شخص خاصی ایجاد می‏شود - معتبر نیست.

ظن خاص و ظن مطلق

ظن خاص به ظنی اطلاق می‏شود که دلیل قطعی عقلی یا نقلی بر حجیت آن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، ظن حاصل شده از راه امارات معتبر را ظن

1.. مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، فرهنگ نامه اصول فقه، ص۵۵۲.

2.. همان، ص۵۵۱ ـ ۵۵۲.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
182

در آیات قرآن مطرح شده‏اند نیز در نظر گرفته‏اند. به عبارت دیگر، علمای اصول، ظن در قرآن را نیز همان احتمال راجح دانسته‏اند.

آیات نافی حجیت ظن در اصول فقه

از دیدگاه علمای علم اصول، آیاتی نظیر آیه ۳۶ سوره یونس و ۲۸ سوره نجم۱ شمول دارند و حجیت هر گونه ظنی را نفی می‏کنند. برخی از اصولیان دلالت آیات مزبور و عمومیت آنها را تنها در امور اعتقادی دانسته‏اند و این آیات را در مورد فروع شرعی مخصَّص به شمار آورده‏اند.۲ مرحوم آخوند خراسانی اعتقاد دارد که گرچه آیات نافی حجیت ظن عمومیت دارند، قدر متیقنشان اصول اعتقادات است و شامل احکام شرعی نمی‏شود و اگر هم شامل فروعات شرعی شود، با ادله حجیت خبر واحد تخصیص می‏خورد.۳ برخی نیز تخصیص این آیات را نفی کرده‏اند.۴ از دیدگاه برخی از معرفت‏شناسان معاصر، مراد از ظن در این آیات باور راجح نیست، بلکه غیر حجت است که شامل تمام ادله غیر معتبر، اعم از ظنی و وهمی، می‏شود؛ چنانکه مراد از آیاتی که بر اعتبار علم دلالت می‏کنند نیز حجت و شامل ادله معتبرند، چه یقینی و چه ظنی.۵

تقسیمات ظن در اصول فقه

ظن در اصول فقه تقسیمات متعددی یافته است و علمای اصول به دلیل نیازی که در مباحث ظن داشته‏اند، تقسیمات مختلفی برای آن ارائه

1.. إِنَّ الظَّنَ‏ لا يُغْني‏ مِنَ الْحَقِّ شَيْئا.

2.. شیخ انصاری، فرائد الاصول، ج۱، ص۱۷۸.

3.. آخوند خراسانی، کفایة الاصول، ص ۳۳۹.

4.. مؤلف کتاب معرفت لازم و کافی در این مورد چنین آورده است: «به نظر می‏رسد اگر عموم یا اطلاق آیاتی که ما را از پیروی ظن یا غیر علم باز می‏دارد بپذیریم، نمی‏توان آنها را تخصیص داد؛ زیرا لسان آنها تخصیص‏پذیر نیست (حسین زاده، معرفت لازم و کافی در دین، ص۱۵۳).

5.. برای توضیح بیشتر نک: حسین‏زاده، معرفت لازم و کافی در دین، ص۱۵۷ ـ ۱۶۴.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18101
صفحه از 416
پرینت  ارسال به