بر این اساس، هر مسئلهای که به مرحله علم نرسد، ظن محسوب میشود؛ حتی احتمال ۹۹ درصد نیز از مراتب ظن است و علم به شمار نمیآید.۱
اعتبار ظن در اصول فقه
اصل اولیه مشهور در اصول فقه بر این پایه قرار دارد که در قرآن ظن به صورت مطلق معتبر نیست۲ و مشهور اصولیان، از زمان مرحوم وحید بهبهانی، اصل اولی در ظن را به استناد آیات قرآن و سایر ادله اصولی، عدم حجیت میدانند. شیخ انصاری در عدم اعتبار ظن از دیدگاه قرآن مینویسد:
التعبد بالظن الذی لم یدل دلیل علی وقوع التعبد به محرّم بالادلة الاربعة و یکفی من الکتاب قوله تعالی (قُلْ ءَآللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى ٱللَّهِ تَفْتَرُونَ) دل علی ان ما لیس باذن اللّٰه من اسناد الحکم الی الشارع فهو افتراء.۳
بر اساس دیدگاه علمای اصول، ظن نه دارای حجیت ذاتی است - به این معنا که عقل وجوب اطاعت و استحقاق عقاب در مخالفت با آن را درک کند - و نه حجیت جعلی عقلی دارد - به این معنا که عقلاً جعل حجیت برای ظن محال است -. اما جعل حجیت شرعی برای آن امکان دارد. مرحوم ناینی در این باره مینویسد:
انّ الظن لیس کالعلم حجیته منجعلة و من مقتضیات ذاته، بل لابد و أن تکون حجیته بجعل شرعی.۴
صاحب معالم نیز حجیت ظن را ذاتی نمیداند و حجیت را برای آن به جعل جاعل برشمرده است.