179
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

همین معنا در علم اصول فقه پذیرفته شده است، به گونه‏ای که علمای اصول در ماهیت ظن چندان بحث نمی‏کنند و آنچه در این علم به آن توجه می‏شود، بحث حجیت و اعتبار ظن است. با وجود این، برخی از فقها و اصولیان در ماهیت ظن مباحثی مطرح کرده‏اند؛ نمونه اعلای آن سخن صاحب معالم در معنای ظن است:

هو الوصف النفسانی المقابل للقطع و الشک فهو عبارة عن الطرف الراجح من شِقی التردید الحاصل فی الذهن و قد یطلق علی الاسباب الخاصة الموجبة غالباً لحصول ذلک الرجحان.۱

بنا بر تعریف‏هایی که از ظن بیان شد، ظن از دیدگاه اصول و منطق، وصفی نفسانی است؛ به این معنا که اگر نفس انسان در امری حالت سکون نداشته باشد و احتمال راجح در آن بدهد، برای انسان ظن حاصل شده است. مرحوم آیت‏اللّٰه مشکینی در تعریف ظن آورده‏ است:

هو لغةً و اصطلاحاً عبارة عن الطرف الراجح من طرفی التردید فی الذهن و قد یطلق اصطلاحاً علی الاسباب الذی تورث الظن بحسب الغالب.۲

بنا بر این تعریف، هرگاه ذهن انسان در مورد موضوعی دچار تردید شود، اگر به یک طرف تردید میل بیشتری داشته باشد و میل به طرف دیگر ضعیف باشد، طرف راجح و قوی را ظن می‏گویند؛ همان‏گونه که برخی دیگر از معاصران به همین معنا در ظن تصریح کرده‏اند:

هرگاه در یک موضوع دو احتمال باشد، یکی راجح و دیگری مرجوح.... احتمال اول را مظنون می‏نامند و احتمال دوم را موهوم.۳

1.. حسن بن‏زین‏الدین، تحریر المعالم فی اصول الفقه، ص۱۵۰.

2.. مشکینی اردبیلی، مجموعه آثار آیة اللّٰه علی مشکینی، الاصول: اصطلاحات الاصول، ص۳۷۷.

3.. موسوی غروی، پیرامون ظن فقیه و کاربرد آن در فقه، ص۲.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
178

ماهیت ظن در اصول فقه و منطق

به دلیل اینکه تعریف اصولی از ظن معمولاً همان تعریفی است که منطق‏دانان ارائه کرده‏اند یا به آن نزدیک است، ظن در اصول و منطق را در یک عنوان به بحث می‏گذاریم. در منطق ظن به معنای ترجیح یکی از دو طرف قضیه - نفی یا اثبات - است با جایز بودن طرف دیگر.۱ مرحوم مظفر در کتاب منطق در یک دسته‏بندی از مفهوم ظن به حسب موارد استعمال، ظن را به معانی زیر دانسته است:

- اعتقاد جزمی مطابق با غیر واقع؛

- اعتقاد جزمی غیر مطابق با واقع؛

- اعتقاد غیر جزمی به معنای ترجیح یکی از دو طرف قضیه با جواز طرف مقابل. وی این قسم را ظن بمعنی الاخص به شمار می‏آورد که در مقابل یقین بمعنی الاعم در منطق قرار می‏گیرد.۲

غزالی قضایایی که یقینی نیستند و صلاحیت ندارند در مقدمه برهان قرار بگیرند را به دو دسته ظنی فقهی و غیر ظنی تقسیم می‏کند. دسته ظنی فقهی شامل سه دسته از قضایا - مشهورات، مقبولات و مظنونات - می‏شود. وی مظنونات را این گونه تعریف می‏کند: «مظنونات اموری‏اند که تصدیق به آنها صورت می‏گیرد، اما نه به گونه ثبات، بلکه امکان نقیض آنان نیز به ذهن خطور می‏کند؛ و لکن نفس به آنها میل بیشتری دارد».۳ مشهورات و مقبولات نیز در صورتی که با توجه به نقیضشان در برخی احوالات اعتبار شوند، در دسته امور مظنونه قرار خواهند داشت.۴

1.. مظفر، المنطق، ص ۲۹۱.

2.. همان.

3.. غزالی، معیار العلم، ص ۱۹۸.

4.. همان.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18553
صفحه از 416
پرینت  ارسال به