173
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

چیستی ظن در لغت

مانند بسیاری از واژگان قرآنی، لغت‏دانان در معنای ظن نیز اختلاف دارند و با توجه به استعمالات - به‏ویژه استعمالات قرآنی - معانی گوناگونی برای این واژه ارائه کرده‏اند. اگرچه معانی یقین و شک دو مفهومی‏اند که در بیشتر کتاب‏های لغت در معنای ظن به چشم می‏آیند، همچنان در تحلیل مفهوم ظن دیدگاه‏های متفاوتی در میان لغت‏پژوهان دیده می‏شود. العین، کهن‏ترین کتاب لغت، نخستین منبعی است که دو معنای شک و یقین را برای مفهوم ظن آورده است.۱ همین معانی در آثار دیگری نظیر معجم مقاییس اللغة، تهذیب اللغة و المحیط فی اللغة نیز مورد توجه قرار گرفته‏اند،۲ با این تفاوت که تهذیب اللغة و المحیط معنای علم را نیز به ماده ظن افزوده‏اند.۳ معجم مقاییس اللغة ظن به معنای شک را همان عدم یقین دانسته است.۴ به بیان دیگر، از دیدگاه ابن‏فارس، ظن شامل یقین و عدم یقین می‏شود؛ به این معنا که هرچه به آن یقین نداریم، اعم از شک و غیر شک، نیز در زمره ظن قرار می‏گیرد. صحاح معنای ظن را معروف

1.. فراهیدی، العين، ج‏۸، ص۱۵۲.

2.. ازهری، تهذيب اللغة، ج‏۱۴، ص۲۶۰؛ صاحب بن‏عباد، المحيط فی اللغة، ج‏۱۰، ص۱۲؛ ابن‏فارس، معجم مقاييس اللغه، ج‏۳، ص۴۶۲.

3.. ازهری، تهذيب اللغة، ج‏۱۴، ص۲۶۰؛ صاحب بن‏عباد، المحيط فی اللغة، ج‏۱۰، ص۱۲.

4.. و الأصل الآخر: الشّكّ، يقال‏ ظننت‏ الشى‏ءَ، إذا لم تتيقّنْه (ابن‏فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۴۶۳).


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
172
  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18456
صفحه از 416
پرینت  ارسال به