171
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

بخش دوم:

ظن در مفهوم‏سازی قرآنی


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
170

جمع‏بندی شبکه شعاعی حسبان در قرآن

با تحلیل آیات قرآن می‏توان مؤلفه‏های علم نداشتن، شعور نداشتن، جهل مرکب، تصور خلاف واقع و تصور مطابق با واقع را در واژه حسبان مشاهده کرد. بر اساس ملاک‏های تعیین پیش‏نمونه و آیات قرآن، باید مؤلفه‏های تصور، شعور نداشتن به معنای احتمال و علم نداشتن را در معنای مرکزی قرار داد. به این ترتیب باید گفت حسبان به معنای مطلق تصور و گمان است؛ گمانی که از روی یک نشانه حاصل می‏شود و بر اساس نوعی محاسبه به دست می‏آید. در لایه پس از معنای مرکزی و اولیه، معنای جهل مرکب در آیات برجسته شده و در نهایت به نحو مجازی مطابقت تصور با واقعیت در قرآن استعمال شده است. بدین ترتیب می‏توان شبکه شعاعی حسبان را در قرآن با شکل زیر به تصویر کشید:

شکل شماره ۹: شبکه شعاعی حسبان در قرآن

بر این اساس، باید حسبان را، به دلیل اینکه از دلالت یک نشانه، گرچه به خطا، ایجاد می‏شود، در حوزه معرفت‏شناسی تحلیل کرد. امری معرفت‏شناختی که در تطابق با واقع دچار نقصان است. البته این به معنای علمی بودن یا حجت بودن آن نیست - که در بیشتر موارد در قرآن، علمی بودن آن نفی شده است - بلکه به معنای آن است که سازکاری علمی، شامل ابزار حسی و فرآیند معرفتی، در ایجاد آن دخالت دارند و از مفهومی معرفت‏شناختی نیز برخوردار است.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18243
صفحه از 416
پرینت  ارسال به