157
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

شرطیه۱ و گزاره خبری۲ نشان داده است. متعلَّق زعم در این آیات که عدم مطابقت آنها با واقع به تصویر کشیده می‏شود، دسته‏های گوناگونی را فرا می‏گیرد که برخی از آنها امور عدمی‏اند: مانند شریک خداوند.

باور

بسیاری اعتقاد دارند که ویژگی معنایی باور را نیز می‏توان از مؤلفه‏های معنایی دانست که در مفهوم زعم در قرآن مورد توجه است. از جمله مجمع البحرین پس از آنکه زعم را به معنای قول می‏داند، استعمال آن را در معنای اعتقاد و ظن تأیید می‏کند.۳ همچنین مرحوم مصطفوی در تحقیق خود از معنای زعم در قرآن در نهایت به این نتیجه می‏رسد که زعم اعتقادی است که بر اساسی مطمئن استوار نیست و از مقدمات و اصول یقینی حاصل نشده است: «هو اعتقاد لا يبتنى على أساس موثّق و ليس بمأخوذ من مقدّمات و اصول يقينيّة».۴

با دقت در آیات قرآن نمی‏توان مؤلفه باور را در زعم به همان معنای اعتقادی که در یقین مطرح است، وارد دانست؛۵ زیرا معنای اعتقاد چیزی نیست جز آنکه کسی واقعاً یا به اشتباه ملتزم به صحت امری باشد و خلاف آن را واقعاً نادرست بداند. در قرآن این ویژگی برای زعم مطرح نیست و قرآن به نوعی تصور و پندار در متعلّق زعم تأکید دارد؛ به گونه‏ای که می‏توان دلایل عدمی بودن متعلّق زعم را در اعتقاد قائلان به آن نیز مشاهده کرد. به بیان دیگر، آنچه

1.. (قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ) (سوره جمعه، آیه ۶).

2.. (زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ) (سوره تغابن، آیه ۷).

3.. و قد يكون بمعنى الظن أو الاعتقاد (طریحی، مجمع البحرین، ج۶، ص۷۸).

4.. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن، ج۴، ص۳۴۳.

5.. مانند تعریفی که التحقیق در مورد معنای زعم در قرآن ارائه کرده است (نک: مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن، ج۴، ص۳۴۴ ـ ۳۴۵).


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
156

چیستی مفهومی زعم در مفهوم‏سازی قرآنی

برای تعیین پیش‏نمونه زعم در قرآن لازم است ویژگی‏هایی که در استعمالات قرآنی بسامد بالایی دارند مشخص شوند. این ویژگی‏های معنایی در حقیقت تنها نشان‏دهنده معنای مرکزی این واژه خواهند بود و ممکن است در لایه‏هایی از استعمالات قرآنی ویژگی‏های دیگری نیز وجود داشته باشند که در نمونه اولیه به چشم نیایند. یکی از ویژگی‏هایی که تقریباً در تمامی استعمالات قرآنی زعم دیده می‏شود، مطابق نبودن متعلَّق زعم با واقعیت است.

ویژگی عدم مطابقت با واقع

در قرآن همه موارد زعم به انسان استناد یافته، اما هیچ موردی از آن در ظرف آخرت به کار نرفته است. همچنین برخلاف برخی از لغت‏شناسان عرب که زعم را هم درحق و هم در باطل جایز دانسته‏اند،۱ قرآن در تمام موارد، این واژه را به صورت منفی و همراه با ذم استعمال کرده که نشان می‏دهد این واژه بیانگر امر حق نیست. راغب دلیل مذموم بودن این واژه از دیدگاه قرآن را این می‏داند که مفهوم زعم حكايت کردن سخنى است كه در مظان و معرض دروغ و باطل است.۲ این کلام راغب البته با این شاهد تأیید می‏شود که در تمام موارد استعمال زعم در قرآن، متعلَّق این واژه با واقع مطابقت ندارد.۳ قرآن این مطابقت نداشتن را در قالب‏های گوناگونی نظیر قالب سؤال،۴ جمله

1.. ازهری، تهذیب اللغة، ج۲، ص۹۳

2.. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص۳۸۰.

3.. به جز دو موردی که این واژه به صورت صفت مشبهه و با وزن فعیل ـ زعیم ـ آمده است که از معنای مرکزی این واژه خارج شده‏اند: سوره یوسف، آیه ۷۲ و سوره قلم، آیه ۴۰.

4.. (أَيْنَ شُرَكَآؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ) (سوره انعام، آیه ۲۲، همچنین سوره انعام، آیه ۹۴؛ سوره کهف، آیه ۵۲؛ سوره قصص، آیات ۶۲ و ۷۴).

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18062
صفحه از 416
پرینت  ارسال به