135
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

از طریق متعلَّقات می‏توان ریب را مقوله‏بندی کرد و مصادیقی را که در رتبه‏های پایین‏تر قرار می‏گیرند از مصادیقی که در رتبه‏های بالاتر قرار دارند، متمایز ساخت. بنابراین، لازم است سطوح میانی، فرودست و فرادست ریب در آیات قرآن بررسی شوند.

قیامت

از موضوعاتی که درباره آن‏ها ریب استعمال شده، قیامت و برانگیخته شدن انسان‏ها است.

(يَا أَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِن كُنتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ ٱلْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ؛۱

اى مردم!، اگر در رستاخيز شک داريد، (به اين نكته توجه كنيد كه) ما شما را از خاک، سپس از نطفه و بعد از خون بسته شده آفريديم).

شواهدی از این آیه نشان می‏دهد که ریب در این آیه به نحو مذموم استعمال نشده است و نوعی تردید معرفت‏شناختی را در نظر دارد. نخستین شاهد خطاب آیه است که تمام انسان‏ها را مخاطب خود قرار داده است. بدون هیچ شکی همه انسان‏ها دچار تردید ایمانی نیستند، بلکه برخی از آنان در پی یافتن حقیقت‏اند. شاهد دیگر استدلال آیه برای اثبات امر برانگیختگی و آفرینش دوباره انسان است. آیه برای اثبات قدرت خداوند بر خلق دوباره انسان، به خلقت اولیه و مراحل آن توجه می‏دهد. این تذکر امری معرفت‏شناختی است که از قصد قرآن برای بیدار ساختن قوه تفکر به منظور تطبیق دو مورد - خلقت اولیه و خلقت اخروی - و رفع استبعاد برانگیخته شدن انسان‏ها در قیامت پرده برمی‏دارد. بر اساس نظریه زنجیره علّی، تمام این فرآیند - شامل توجه دادن به

1.. سوره حج، آیه ۵.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
134

این مفهوم‏سازی نشان می‏دهد که اگر تردید معرفت‏شناختی یا اعتقادی همراه با اتهام‏زنی به مراحل نهایی خود نزدیک شود، دیگر قابلیت جدایی از قلب را نخواهد داشت.

از مفهوم‏سازی رابطه قلب و ریب در دو آیه حاوی قلب و ریب می‏توان دریافت که منبع یا جایگاه ریب در انسان قلب انسان معرفی شده است. ریب در ساختمان قلب نفوذ می‏کند و کارکرد ایمانی قلب را تغییر می‏دهد. نفاق، حاصل رسوخ ریب در قلب است؛ به دلیل آنکه دو آیه مورد بحث در مذمت منافقان نازل شده‏اند. کسانی که اظهار ایمان می‏کنند، اما به آنچه اظهار می‏کنند، باور ندارند، در این بی‏اعتقادی آنان در حال رفت و برگشت‏اند؛ به این معنا که گاه بر اساس ظاهر تصمیم بر اقدامی به مقتضای معرفت خویش می‏گیرند و رفت معرفتی دارند، اما به جهت ریبی که دارند برمی‏گردند، زیرا قلب به دلیل رسوخ ریب دچار عملکردی از جنس ریب است. عملکرد ریبی قلب، انکار و اتهام است که در نهایت خود قرار دارد و این مرتبه از ریب موجب سرزنش و وعده عذاب می‏شود. از آنجا که ریب در این دسته از افراد با قلب آمیخته می‏شود، امکان بازگشت نیست و تنها راه علاج آن پاره پاره شدن قلب است. قرآن از این راه قصد کرده تا به مسلمانان بفهماند هیچ راهی برای هدایت این دسته از مسلمانان و منافقانی که در میان آنان زندگی می‏کنند و به ظاهر مسلمان‏اند، نیست و نباید در مناسبات دینی و سیاسی و اجتماعی از آنان تبعیت کرد. این دسته توفیق توبه نیز نخواهند یافت و تنها راهشان مرگ است.

قلمرو موضوعی

برای آنکه مراتب ریب در قوس صعودی آن - از تردید معرفت‏شناختی تا تردید ایمانی - به تفکیک مشخص شود، لازم است ابتدا متعلَّقات ریب روشن شوند.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18163
صفحه از 416
پرینت  ارسال به