133
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

اما اين بنايى كه آنها ساختند، همواره به صورت يک شک و ترديد در دل‏هايشان باقى مى‏ماند؛ مگر اينكه دل‏هايشان پاره پاره شود).

در آیه فوق، استعاره مفهومی «قلب ظرف است» به چشم می‏خورد. بنابراین، در این آیه از طرح‏واره حجمی استفاده شده که بر اساس آن قلب قلمرو مبدأ و ظرف قلمرو مقصد در نظر گرفته شده‏اند. در این استعاره، قلب مانند ظرفی در نظر گرفته می‏شود که محیط بر اشیای درون خود است؛۱ بدین ترتیب، قلب بر ریب احاطه یافته است. در ادامه احاطه قلب بر ریب احاطه‏ای انفکاک‏ناپذیر تلقی شده است. بنابراین، در نمابرداری ظرفیت باید مفهوم‏سازی قرآن را در این آیه به این ترتیب بیان کرد:

الف - ریب به عنوان یک امر مجتمع در قلب قرار می‏گیرد؛

ب - قلب ریب را در بر می‏گیرد و بر آن احاطه می‏یابد؛

پ - ریب نه‏تنها با قلب تماس دارد، بلکه مانند غده‏ای سرطانی در الیاف قلب ریشه دوانده به‏گونه‏ای که دیگر نمی‏توان آن را از قلب جدا کرد و تنها راه جدا کردن آن پاره پاره کردن قلب است.

رابطه ریب و قلب در این نمابرداری را می‏توان به صورت زیر به تصویر کشید:

شکل شماره ۷: رابطه ریب و قلب

1.. برای مطالعه بیشتر در مورد استعاره «قلب ظرف است» نک: نصرتی، معناشناسی شناختی قلب در قرآن، ص۸۹ ـ ۹۱.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
132

یا اعتقادی دانست. در دو آیه به قرار داشتن ریب در قلب اشاره شده است که باید هر دو آیه را به نحو تردید اعتقادی تحلیل کرد:

(إِنَّما يَسْتَأْذِنُكَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ‏ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ في‏ رَيْبِهِمْ‏ يَتَرَدَّدُونَ؛۱

تنها كسانى از تو اجازه (اين كار را) مى‏گيرند كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دل‏هايشان با شک و ترديد آميخته است؛ آنها در ترديد خود سرگردان‏اند).

در این آیه به روشنی قلب جایگاه ریب دانسته شده است. این محلیت البته به شکل کارکردی نما شده (وَ ارْتابَتْ‏ قُلُوبُهُمْ) و با توجه به اینکه ریب در جایگاه مرزنما قرار دارد، مفهوم سازی آیه نشان می‏دهد اگرچه قلب ظرف ریب است، چنان ریب در قلب رسوخ می‏کند که کارکرد معرفتی یا اعتقادی آن را تغییر می‏دهد. نتیجه فرآیند ارتیاب قلب، ایمان نداشتن به خدا و روز رستاخیز است که حاصل آن دوری از جهاد و حفظ جان دانسته شده است. از نشانه‏های دیگر اینکه ریب در این آیه به معنای غیرمعرفتی استعمال شده، تقابلش با ایمان است. بر اساس این آیه، کسانی دچار ریب قلب می‏شوند که ایمان ندارند. بنابراین بی‏ایمانی و ریب قلب دو روی قلب به شمار می‏روند. بافت سرزنش‏آمیز آیه نیز دلالت دارد که تردید در این آیه به سبب شک معرفت‏شناختی حاصل نشده است، بلکه با وجود مقتضی معرفت‏شناختی بر ایمان، این افراد دچار ریب شده‏اند و بر آن مذمت می‏شوند:

(لا يَزالُ بُنْيانُهُمُ الَّذي بَنَوْا ريبَةً في‏ قُلُوبِهِمْ إلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ؛۲

1.. سوره توبه، آیه۴۵.

2.. سوره توبه، آیه۱۱۰.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18493
صفحه از 416
پرینت  ارسال به