121
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

علی زیادة المعانی»،۱ معنای دیگری به جز بازگشت به عقب در نظر بگیریم، آن معنا توقف خواهد بود که البته معنای گسترش‏یافته تردید در شبکه شعاعی آن است. معنای اضطراب نفسانی می‏تواند در لایه‏های انتهایی شبکه شعاعی تردید، در جایگاه نتیجه آن قرار گیرد، ولی به معنای مرکزی ریب سرایت نخواهد کرد.

تهمت

برخی از لغت‏شناسان به منظور متمایز ساختن ریب از شک، مؤلفه تهمت را به معنای ریب افزوده‏اند. نمونه را می‏توان در منابع بسیاری مشاهده کرد که به صراحت یکی از معانی ریب را تهمت دانسته‏اند.۲ لازم است با بررسی آیات ریب، میزان صحت چنین معنایی را به آزمایش گذاشت.

برخی از آیات قرآن از شمول معنای تهمت در ریب ابا دارند. این دسته از آیات شامل آیاتی می‏شوند که متعلَّق ریب قیامت یا آیات نازل شده می‏دانند. برای نمونه:

(وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ‏ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ؛۳

اگر در آنچه بر بنده خود [پیامبر] نازل کرده‏ایم شک و تردید دارید (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید).

(إِنَّما يَسْتَأْذِنُكَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ‏ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ في‏ رَيْبِهِمْ‏ يَتَرَدَّدُونَ؛۴

1.. برای مطالعه بیشتر در این باره نک: ابن‏اثیر، الجامع الکبیر فی صناعة المنظوم من الکلام و المنثور، ص۶۱؛ محمدی بامیانی، دروس فی البلاغة (شرح مختصر المعانی للتفتازانی)، ج۱، ص۹.

2.. نک: ابن‏درید، جمهرة‏اللغة، ج۱، ص۳۳۲؛ جوهری، الصحاح، ج۱، ص۱۴۱؛ ابن‏سیده، المحکم و المحیط الاعظم، ج۱۰، ص۳۰۷؛ فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج۱، ص۱۰۲.

3.. سوره بقره، آیه ۲۳.

4.. سوره توبه، آیه ۴۵.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
120

الف - در سایر آیات ریب، استعاره مفهومی «ریب سرگردانی است» نیامده و فقط در یک آیه چنین استعاره‏ای دیده می‏شود. این نشان می‏دهد که از ملاکِ قرار گرفتن در نمونه اولیه برخوردار نیست؛ زیرا ملاک در نمونه اولیه برتری در شبکه معنایی بود که در مؤلفه اضطراب نفسانی تأمین نمی‏شود.

ب - بر فرض پذیرش اینکه همین استعاره بر برقراری نگاشت‏ قلق و اضطراب نفسانی میان ریب و تردد دلالت کند، باید اذعان کرد که چنین مؤلفه‏ای در معنای تردد به سختی قابل اثبات است؛ زیرا در معنای تردد، با ملاک‏های تعیین معنای پیش‏نمونه، معنای رفت و برگشت معنای مرکزی و نمونه اولیه است و اضطراب روانی نتیجه ایمان نداشتن خواهد بود، نه معنای تردید. بنابراین، آنچه نمونه اولیه معنای تردد خواهد بود، همان معنای رفت و برگشت است که در استعاره مفهومی در قلمرو مقصد نیز باید قرار داده شود. بر این اساس، استعاره‏ای که در این آیه وجود دارد به صورت دقیق‏تر چنین است: «ریب رفت و برگشت است». در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام به همین تحلیل تصریح شده است:

عن امير المؤمنين علیه السلام قال من تردّد فى الرّيب سبقه الاوّلون و ادركه الاخرون و وطأته سنابک الشّياطين۱؛

امير المؤمنين علیه السلام فرمود: هر کس در ریب تردد کند، سبقت گيرند او را اولين [يعنى توقف ننموده از او بگذرند] و برسند او را آخرين و پايمال اقدام شياطين شود.

اگر بخواهیم در معنای تردد، در صیغه تفعّل، بنا بر اصل «زیادة المبانی تدل

1.. ثقفی، الغارات، ج۱، ص۱۴۳؛ قمی مشهدی، تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب، ج۵، ص۴۶۸؛ عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج۲، ص۲۲۴.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18232
صفحه از 416
پرینت  ارسال به