میدهد در آیاتی که ریب را در وجه منفی به کار بردهاند، بحث کفر یا نفاق مطرح بوده است که چشمانداز بیایمانی را به نمایش میگذارد.
در دسته دوم از آیات واژه ریب، دارای بار ارزشی نیست و خنثا استعمال شده است. بر این اساس، ریب در قرآن به هیچ وجه در معنای مثبت به کار نرفته است. نمونه این گروه از آیات را میتوان در آیه زیر مشاهده کرد:
(وَ اللاَّئي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ؛۱
و از زنانتان، آنان كه از عادت ماهانه مأيوساند، اگر در وضع آنها (از نظر باردارى شک كنيد، عده آنان سه ماه است)).
با توجه به این مقدمه از نمابرداری واژگانی ریب در آیات قرآن، باید مؤلفههای معنایی ریب در قرآن را بررسی کرد.
معنای لغوی ریب
بیشتر معجمهای لغوی ریب را همان شک معنا کردهاند؛۲ اما برخی از این معاجم معانی دیگری را نیز افزودهاند. برای مثال، جمهرة اللغة و المحکم و المحیط الاعظم معنای تهمت و ظن را از استعمالات ریب دانستهاند۳ و صحاح اللغة شک و تهمت را معنای ریب به شمار آورده است؛ برخی نیز معنای ترس از عاقبت کار را در آن اشراب کردهاند.۴ معجم مقاییس اللغة ریب را دارای یک اصل دانسته، با تردید معنای ریب را شک یا شک به همراه ترس معنا کرده است.۵ راغب اصفهانی درباره معنای ریب نگاشته است: «ريب اين است كه تو
1.. سوره طلاق، آیه۴.
2.. نک: فراهیدی، العين، ج۸، ص۲۸۷؛ ابندرید، جمهرة اللغة، ج۱، ص۳۳۲؛ ازهری، تهذيب اللغة، ج۱۵، ص۱۸۲؛ صاحب بنعباد، المحيط في اللغة، ج۱۰، ص۲۶۶؛ جوهری، الصحاح، ج۱، ص۱۴۱.
3.. ابندرید، جمهرة اللغة، ج۱، ص۳۳۲؛ ابنسیده، المحكم و المحيط الأعظم، ج۱۰، ص۳۰۷.
4.. فراهیدی، العين، ج۸، ص۲۸۷؛ صاحب بنعباد، المحيط في اللغة، ج۱۰، ص۲۶۶.
5.. ابنفارس، معجم مقاييس اللغة، ج۲، ص۴۶۳.