105
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

پدیده را رقم می‏زنند؛ اما در مقام تعبیر، هر متکلم به نقش برخی از این عوامل توجه بیشتری می‏کند و نقش برخی دیگر را کم‏رنگ نشان می‏دهد. از دیدگاه زبان‏شناسان شناختی علیت مقوله‏ای «همه یا هیچ» قلمداد نمی‏شود، بلکه تشکیکی و دارای مراتب است. برای مثال به علیت‏های گوناگون در مثال‏های قرآنی زیر توجه کنید:

(وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ‏ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُون؛۱

و اگر بميريد يا كشته شويد، به سوى خدا محشور مى‏شويد).

(وَ مَنْ قَتَلَ‏ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ؛۲

كسى كه مؤمنى را از روى خطا به قتل رساند، بايد يک برده مؤمن را آزاد كند).

(فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخيهِ فَقَتَلَهُ؛۳

نفس سركش كم‏كم او را به كشتن برادرش ترغيب كرد؛ (سرانجام) او را كشت).

در این سه آیه مراتب گوناگونی از علیت نشان داده شده است. مثال اول فقط به حادثه علّی (کشته شدن) اشاره می‏کند و مثال دوم حادثه‏ای را نشان می‏دهد که از یک عامل انسانی صادر شده، اما از روی اشتباه. در آیه سوم تأثیر نفس عامل و ارادی انجام دادن فعل نیز بیان شده است. در هر یک از آیات فوق افزون بر حادثه، پنجره یا پنجره‏های دیگری در کنار یک حادثه علّی گشوده شده تا توجه مخاطب را به آن جلب کند. به این ترتیب با بررسی آیات قرآن درباره زنجیره علّی می‏توان به تصویری از مراحل مختلف مورد نیاز این زنجیره دست یافت.

1.. سوره آل عمران، آیه ۱۵۸.

2.. سوره نساء، آیه ۹۲.

3.. سوره مائده، آیه ۳۰.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
104

پيش از اين يوسف دلايل روشن براى شما آورد، ولى شما همچنان در آنچه او براى شما آورده بود ترديد داشتيد. تا زمانى كه از دنيا رفت، گفتيد: «هرگز خداوند بعد از او پيامبرى مبعوث نخواهد كرد». اين گونه خداوند هر اسراف‏كار ترديدكننده‏اى را گمراه مى‏سازد * همان‏ها كه در آيات خدا بى‏آنكه دليلى برايشان آمده باشد، به مجادله برمى‏خيزند؛ (اين كارشان) خشم عظيمى نزد خداوند و نزد آنان كه ايمان آورده‏اند به بار مى‏آورد؛ اين‏گونه خداوند بر دل هر متكبّر جبّارى مُهر مى‏نهد).

این آیات فرآیندی از گمراهی کافران را به نمایش گذاشته‏اند که بر پایه آن، شک و ارتیاب در این فرآیند نقطه نهایی انسان را نشان می‏دهد. بر اساس مفهوم‏سازی موجود در این آیات، عامل مباشری این فرآیند ضلالتی خواهد بود که از طبع قلب ناشی می‏شود و طبع قلب نیز در اثر تکبر و زورگویی، یعنی سخن بدون دلیل، حاصل می‏شود. این فرآیند را می‏توان در نمودار زیر نشان داد:

شکل ۶: جایگاه شک در فرآیند گمراهی در آیات ۳۴ و ۳۵ سوره غافر

آیه ۳۴ تأکید می‏کند که خداوند هر اسراف‏کار و تردیدکننده‏ای را گمراه خواهد کرد؛ اما براساس نمابرداری ساختاری و به جهت آنکه شک با واژه «کذالک» در زنجیره علّی قرار گرفته، باید بررسی شود که کدام یک از عوامل زنجیره علّی، علت مباشری است و پنجره توجه به سوی کدام مورد گشوده است.

زنجیره علّی شک

همواره در رخداد پدیده‏ها زنجیره‏ای از عوامل وجود دارد که به صورت پیوسته

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18394
صفحه از 416
پرینت  ارسال به