101
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

(أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَبَؤُا الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ لا يَعْلَمُهُمْ إلَّا اللَّهُ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَرَدُّوا أَيْدِيَهُمْ في‏ أَفْواهِهِمْ وَ قالُوا إِنَّا كَفَرْنا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ وَ إِنَّا لَفي‏ شَكٍ‏ مِمَّا تَدْعُونَنا إِلَيْهِ مُريبٍ؛

آيا خبر كسانى كه پيش از شما بودند، به شما نرسيد؟! «قوم نوح» و «عاد» و «ثمود» و آنها كه پس از ايشان بودند؛ همان‏ها كه جز خداوند از آنان آگاه نيست. پيامبرانشان دلايل روشن براى آنان آوردند، ولى آنها (از روى تعجّب و استهزا) دست بر دهان گرفتند و گفتند: «ما به آنچه شما به آن فرستاده شده‏ايد، كافريم و به آنچه ما را به سوى آن مى‏خوانيد، شکّ و ترديد داريم»).

در این آیه برهان‏های محکم الهی نام برده شده‏اند. برهان‏هایی که جای هیچ‏گونه تردید معرفت‏شناختی را برای هیچ انسانی باقی نمی‏گذارند. مفسران در تفسیر بینات در این آیه به دو دسته کلی تقسیم می‏شوند: برخی بینات را معجزات پیامبران دانسته‏اند۱ و برخی دیگر براهین عقلی و دلایل واضح و دلالت‏های محکم. برای نمونه، تفسیر من وحی القرآن در ذیل این آیه می‏نویسد:

جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ‏ التي تفتح عقولهم بالحجة الواضحة و البرهان القاطع على الحقيقة من أقرب طريق، و دعوهم للإيمان على هذا الأساس ليفكروا و يتأملوا و يقتنعوا.۲

تفسیر معالم التنزیل بینات را دلالت‏های واضح۳ و تقریب القرآن الی الاذهان آن را حجت‏های واضح و برهان‏های صریح تفسیر کرده‏اند.۴ علامه

1.. نظیر: فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج۱۹، ص۶۸؛ آلوسی، روح‏المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج۷، ص۱۸۳؛ مراغی، تفسیر المراغی، ج۱۳، ص۱۳۲؛ میبدی، کشف الاسرار و عدة الابرار، ج۵، ص۲۲۹.

2.. فضل اللّٰه، تفسیر من وحی القرآن، ج۱۳، ص۸۶.

3.. بغوی، معالم التنزیل فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۱.

4.. حسینی شیرازی، تقریب القرآن الی الاذهان، ج۳، ص۱۱۱.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
100

پنهان کردن یک حقیقت یا بازی با آن است، هیچ یک از اقداماتی که کافران در این فضا انجام می‏دهند نیز اقدام معرفت‏شناختی محسوب نمی‏شود تا بتوان شک را امری معرفتی در نظر گرفت. مغالطه و مجادله در محیط شک، تحریک احساسات، لجاجت و پافشاری بدون دلیل عقلی و نوعی، اتهام‏زنی و تحقیر اموری غیر معرفتی به شمار می‏روند که برای دست‏یابی به حقیقت سامان نمی‏یابند. در تحلیل استعاره مفهومی شک در قرآن مشخص شد که شک همراه با اراده است و هدفی را پی می‏گیرد؛ اما این هدف فقط به منظور سرگرم ساختن دیگران و دور کردن توجه آنان از حقیقت صورت می‏گیرد. برای روشن شدن این ادعا شواهدی می‏توان اقامه کرد. از جمله این شواهد عواملی‏اند که می‏توانند عامل ایجاد شک لقب بگیرند.

عوامل شک در قرآن

عوامل شک در قرآن را می‏توان به دو دسته عوامل معرفت‏شناختی و عوامل روان‏شناختی تقسیم کرد؛ در هر دسته عوامل موجود در آیات بررسی می‏شود.

عوامل معرفت‏شناختی

عواملی که در معرفت‏شناسی آنها را عامل معرفت‏شناختی در شک نامیده‏اند، به چند دسته تقسیم می‏شوند. اولین دسته ضعف قوه تعقل یا جهل را شامل می‏شود که شک را در پی خواهد داشت. ناآگاهی از برهان‏های خداشناسی، راهنماشناسی و فرجام‏شناسی می‏تواند شک معرفت‏شناختی در پی داشته باشد. بررسی آیات مربوط به شک نشان می‏دهد که قرآن کافرانی را که دچار چنین شکی هستند، از جهل و ضعف قوه تعقل مبرا می‏داند. در برخی از آیات به صراحت از برهان‏های کافی سخن به میان می‏آید و در سایر آیات نیز شک کافران موجه شمرده نمی‏شود؛ از جمله آیه نهم سوره ابراهیم:

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18250
صفحه از 416
پرینت  ارسال به