آنها خدا را درست نشناختند كه گفتند: «خدا هيچ چيز بر هيچ انسانى نفرستاده است». بگو: «چه كسى كتابى را كه موسى آورد، نازل كرد؟ كتابى كه براى مردم، نور و هدايت بود؛ اما شما آن را به صورت پراكنده قرار مىدهيد؛ قسمتى را آشكار، و قسمت زيادى را پنهان مىداريد.. مطالبى به شما تعليم داده شده كه نه شما و نه پدرانتان از آن با خبر نبوديد». بگو: «خدا». سپس آنها را در گفتوگوهاى لجاجتآميزشان رها كن تا بازى كنند).
بازیکنندگان فعالیتهای مختلفی در روند بازی انجام میدهند. پنهان ساختن یا آشکار کردن، پراکنده کردن و مواردی از این دست عملکردهای مختلفیاند که بازیگران برای دست یافتن به قصد خود، یعنی بردن و برتری یافتن بر حریف، بروز میدهند. نکته مهم در این بازی آن است که این فعالیتها نمیتواند خارج فضای بازی - شک - و قواعد آن صورت پذیرد. به همین دلیل، کافران ابتدا فضای بازی را شکل میدهند؛ به این معنا که سخن از شک –معرفتشناختی یا اعتقادی - به میان میآورند و در این فضا برای توجیه عدم پذیرش فعالیتهایی میکنند. نمونه این موارد را میتوان در آیات ۶۶ الی ۶۸ سوره نمل مشاهده کرد:
(بَلِ ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ فىِ الاْخِرَةِ بَلْ هُمْ فىِ شَكٍ مِّنهَا بَلْ هُم مِّنْهَا عَمُونَ * وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَ ءِذَا كُنَّا تُرَابًا وَ ءَابَاؤُنَا أَءنَّا لَمُخْرَجُونَ * لَقَدْ وُعِدْنَا هَاذَا نحَنُ وَ ءَابَاؤُنَا مِن قَبْلُ إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ؛
آنها [مشركان] اطلاع صحيحى درباره آخرت ندارند، بلكه در اصل آن شکّ دارند، بلكه نسبت به آن نابينايند * و كافران گفتند: «آيا هنگامى كه ما و پدرانمان خاک شديم، (زنده مىشويم و) از دل خاک بيرون مىآييم؟ * اين وعدهاى است كه به ما و پدرانمان از پيش داده شده؛ اينها