83
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

رسولان آنها گفتند: «آيا در خدا شک است؟ خدايى كه آسمان‏ها و زمين را آفريده؛ او شما را دعوت مى‏كند تا گناهانتان را ببخشد و تا موعد مقرّرى شما را باقى گذارد». آنها گفتند: «شما انسان‏هايى همانند ما هستيد، مى‏خواهيد ما را از آنچه پدرانمان مى‏پرستيدند، بازداريد؛ شما دليل و معجزه روشنى براى ما بياوريد»).

در این آیه نیز نمی‏توان تردید را معنایی معرفت‏شناختی در نظر گرفت. در تحلیل ادبی این آیه، «شک» مبتدای مؤخر و «فِي اللَّهِ» خبر مقدم، «فاطر» صفت یا بدل از «اللّٰه» و جمله (يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ) حالیه است.۱ برخی از مفسران برای آنکه معنای معرفت‏شناختی را در این آیه موجه جلوه دهند، ناچار شده‏اند واژه وجود را پیش از اللّٰه در تقدیر بگیرند.۲ صاحب تفسیر مخزن العرفان می‏نویسد:

«اصل وجود خالق نیازی به اقامه دلیل ندارد؛ زیرا هر یک از اجزای عالم بر وجود آفریننده خود شهادت می‏دهد.۳

برخی نیز موارد دیگری نظیر ربوبیت و خالقیت را مقدر دانسته‏اند.۴ به هر حال آیاتی که شک نداشتن را مطرح کرده‏اند، در پی اثبات این حقیقت‏اند که مفادشان تردیدپذیر نیست.۵

اگر معنای تردید در واژه شک را تردید در اعتقاد به اللّٰه، به عنوان فاطر آسمان‏ها و زمین، در نظر بگیریم دچار چالش فوق نخواهیم شد. افزون بر این، جمله حالیه (يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ) با این مفهوم‏سازی - تردید در پذیرش - سازگارتر است؛ زیرا این فراز وجود خداوند را مسلم نشان می‏دهد و کافران را بر اعتقاد به آن تحریک می‏کند. بر این اساس، کافران در وجود

1.. درویش، اعراب القرآن و بیانه، ج۵، ص۱۶۴.

2.. ابن‏عاشور، التحریر و التنویر، ج۱۲، ص۲۳۰.

3.. امین، تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن، ج۱۱، ص۶۹.

4.. طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۲، ص۲۶.

5.. نک: موحدیان عطار، از شک تا یقین، ص۵۷.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
82

دست‏یابی به معنای حقیقی واژه‏های معرفتی در قرآن است، بررسی گسترش مجازی واژه مورد توجه اصلی نیست، مگر اینکه به یافتن معنای حقیقی کمک کند؛ به همین دلیل، تنها به گسترش حقیقی معنای واژه در قرآن بسنده می‏شود. پیش از بررسی معانی گسترش یافته لازم است بار دیگر معنای پیش‏نمونه شک در قرآن را به صورت واضح نشان دهیم. به این منظور به جدول زیر نگاه کنید؛ در این جدول مؤلفه‏های هشت آیه از آیات قرآن بررسی شده است.

جدول شماره ۲ - ۱ - ۱

با توجه به جدول فوق، مؤلفه تسلیم شدن در بیشتر آیات شک تکرار شده است و می‏تواند در مصادیق مختلف شک، پیش‏نمونه قلمداد شود. تردید در برخی از آیات و مؤلفه روان‏شناختی در هیچ یک از هشت مورد بررسی شده دیده نمی‏شود.

گسترش نمونه اولیه به تردید معرفت‏شناختی

یکی از آیاتی که معنای تردید را در شک به نمایش می‏گذارد آیه زیر است:

(قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّهِ شَكٌ‏ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا تُريدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبينٍ؛۱

1.. سوره ابراهیم، آیه ۱۰.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18415
صفحه از 416
پرینت  ارسال به