پیامبرانشان دلایل روشن برای آنان آوردند ولی آنها (از روی تعجب و استهزا) دست بر دهان گرفتند و گفتند: ما به آنچه شما به آن فرستاده شدهاید کافریم).
این دو عبارت فرازهای پایانی دو آیه از آیات شکاند. در فراز اول کفر به نمایندگی از حوزه ایمان در تعامل با شک قرار گرفته است و در آیه دوم واژه ضلالت آمده که در حقیقت واژهای از واژههای حوزه ایمان و اثر عدم ایمان شمرده میشود.
(قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ؛۱
گفتيد: هرگز خداوند بعد از او پيامبرى مبعوث نخواهد كرد! اين گونه خداوند هر اسرافكار ترديدكنندهاى را گمراه مىسازد).
این دو عبارت فرازهای پایانی دو آیه از آیات شکاند. در فراز اول کفر به نمایندگی از حوزه ایمان در تعامل با شک قرار گرفته است و در آیه دوم واژه ضلالت آمده که در حقیقت واژهای از واژههای حوزه ایمان و اثر بیایمانی شمرده میشود.
شبکه قالبی ظن در قرآن
در بررسی شبکه قالبی ظن نیز عناصر سازنده و عناصر مرتبط قالب ظن در قرآن را مطرح خواهیم کرد تا میزان رابطه آن با حوزه معرفت مشخص و جایگاه آن در مراتب معرفت روشن شود.
عناصر سازنده شبکه قالبی ظن در قرآن
در قرآن از دو نمابرداری در مفهوم ظنون قرآنی سخن به میان آمده است: