35
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

نهند، آن را در مفهوم شک دسته‏بندی می‏کند.۱ ابن‏فارس ریشه شک را دال بر تداخل می‏داند و اعتقاد دارد شکِ خلاف یقین نیز از همین دلالت اشتقاق می‏یابد. به شک‏کننده شاک می‏گویند؛ زیرا دو امر بر شاک تداخل می‏کنند و او به هیچ‏یک یقین ندارد.۲ راغب اصفهانی با تشریح بیشتری می‏گوید: «شک اعتدال و تساوی دو نقیض است در نزد انسان. شک گاه به دلیل وجود دو اماره متساوی در دو طرف نقیض رخ می‏دهد و گاه به دلیل وجود نداشتن اماره در نقیضین».۳

راغب شک را نوعی جهل و اخص از آن به شمار می‏آورد؛ به دلیل اینکه جهل در مواردی عدم علم به نقیضین است و شک نیز دقیقاً به همین معنا است که در این صورت هر شکی جهل شمرده می‏شود، ولی هر جهلی شک نخواهد بود. وی در استشهاد بر سخن خود، به آیات قرآن تمسک جسته است.۴ برخی این کلام راغب را نشان‏دهنده آن می‏دانند که شک گاه مصداق جهل قرار می‏گیرد و گاه مصداق ظن؛ چراکه اگر هر یک از دو طرف دارای اماره باشند، درحقیقت به معنای ظن نزدیک خواهند بود.۵

راغب در نهایت نتیجه می‏گیرد که شک پاره کردن و شکاف در چیزی است. شک به گونه‏ای است که نمی‏توان در آن رأی مستقری یافت که بتوان برآن اعتماد کرد و ثابت ماند. همچنین وی استعاره شک از معنای چسبیدن استخوان به پهلو را نيز صحيح می‏داند به اين معنى كه دو نقيض طورى به يكديگر چسبيده و نزديكند كه فهم و رأی نمی‏توانند بین آنها ورود کنند.۶

1.. تهانوی، کشاف اصطلاحات الفنون، ج۱، ص ۱۰۳۸.

2.. ابن‏فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۱۷۳.

3.. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص۴۶۱.

4.. همان.

5.. برای مطالعه بیشتر نک: شاکر، «نگاهی نو به معناشناسی شک و یقین در قرآن»، ص۲۷۷.

6.. همان.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
34

نسبت به واژه‏ها، معانی واژه‏هایی که با عنوان واژه‏های هم‏بسته شک خوانده‏ایم، نیز بررسی خواهند شد.

چیستی شک در لغت

بیشتر لغت‏دانان شک را با ضدش که آن را یقین می‏دانند، تعریف کرده‏اند،۱ در حالی که برخی از این لغت‏شناسان یقین را نیز به شک شناسانده‏ و گرفتار دور در تعریف شده‏اند.۲ رافعی توضیح می‏دهد که مراد لغت‏دانان از ضد یقین بودن شک این است که شک، تردید میان دو طرف است حال دو طرف مساوی باشند یا یکی بر دیگری ترجیح داشته باشد؛۳ به این ترتیب، شک بر مطلق تردید اطلاق می‏شود.۴ برخی از متکلمان و لغویان شک را مقابل علم دانسته‏اند، جوینی شک را یکی از اضداد خاصه علم به شمار آورده است، با این توضیح که شک تردد میان دو اعتقاد است، بدون ترجیح یکی بر دیگری.۵ وی در جایی دیگر، مساوی نبودن دو اعتقاد را نیز مشمول مفهوم شک می‏داند و تا زمانی که یکی از دو اعتقاد به درجه‏ای نرسد که عقلا امور معتبر خود را بر پایه آن بنیان

1.. فراهیدی، العین، ج ۵، ص۲۷۰؛ ابن‏درید، جمهرة اللغة، ج۱، ص۱۳۹؛ ازهری، تهذیب اللغة، ج۹، ص۳۱۶؛ صاحب بن‏عباد، المحیط فی اللغة، ج۶، ص۱۲۱؛ جوهری، الصحاح، ج۴، ص۱۵۹۴؛ ابن‏سیده، المحکم و المحیط الاعظم، ج۶، ص۶۳۸.

2.. فراهیدی، العین، ج۵، ص۲۲۰؛ ازهری، تهذیب اللغة، ج۹، ص۲۴۵؛ صاحب بن‏عباد، المحیط فی اللغة، ج۶، ص۳۶؛ جوهری، الصحاح، ج۶، ص۲۲۱۹، ابن‏سیده، المحکم و المحیط الاعظم، ج۶، ص۵۱۰.

3.. فیومی، المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى، ص۳۲۰.

4.. تهانوی، موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون، ج۱، ص۱۰۳۸.

5.. للعلوم أضداد تخصها، و أضداد تضادها و تضاد غيرها. فأما الأضداد الخاصة، فمنها الجهل، و هو اعتقاد المعتقد على خلاف ما هو به؛ و منها الشک‏، و هو الاسترابة في معتقدين فصاعدا من غير ترجيح أحدهما على الثاني؛ و منها الظن و هو كالشک في التردد إلا أنه يترجح أحد المعتقدين في حكمه (جوینی، الارشاد إلى قواطع الأدلة في أول الاعتقاد، ص ۱۲).

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18450
صفحه از 416
پرینت  ارسال به