سکون مسلمانان رنگ و بوی روانشناختی داشته است.
بر روانشناختی بودن اطمینان در این آیه میتوان سیاق آیات پیشین را نیز شاهد آورد. در آیات پیش سخن از اضطراب مسلمانان پس از مواجهه با کثرت دشمنان در نبرد است. همانگونه که این اضطراب یک اضطراب روانی به دلیل اطلاع از کثرت دشمنان است، اطمینان در این آیه نیز آرامش و سکون روانشناختی خواهد بود که یک منشأ معرفتی، یعنی اخبار خداوند به مسلمانان مبنی بر یاری آنان، دارد. اطمینان روانشناختی با مبدأ معرفتی را میتوان در آیه زیر نیز مشاهده کرد:
(قالُوا نُريدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَ قُلُوبُنا وَ نَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنا وَ نَكُونَ عَلَيْها مِنَ الشَّاهِدينَ؛۱
گفتند: « (ما نظر بدى نداريم) مىخواهيم از آن بخوريم، و دلهاى ما (به رسالت تو) مطمئن گردد و بدانيم به ما راست گفتهاى و بر آن گواه باشيم»).
در این آیه اطمینان قلب در همنشینی با علم به صدق ادعای نبوت عیسی علیه السلام آمده است. همنشینی اطمینان و علم نشان میدهد که این دو با هم تفاوت معنایی دارند. بنابراین، اطمینان در این آیه مفهومی معرفتشناختی به شمار نمیآید؛ زیرا اطمینان و معرفت (نعلم) از یکدیگر متمایز شدهاند. در آیه قبل، حواریان از عیسی علیه السلام درخواست غذای آسمانی کردند که در آیه مذکور هدف از این درخواست دو بعد معرفتی و روانشناختی بیان میشود. از نظر روانی اطمینان قلب و از نظر معرفتی، علم به دست میآید. نتیجه مفهوم سازی این است که اطمینان در این آیه به بُعد روان شناختی قلب بازمیگردد؛ اما از آن جهت که این اطمینان با رؤیت معجزه حاصل شده، متوقف بر معرفت است.
اطمینان در قرآن همچنین نسبتی با ذکر برقرار کرده و بر آمده از آن است؛ به