تصدیقی عقل؛ به این معنا که عقل با تلاش فکری و استنباط به آنها دست مییابد و با تصور موضوع و محمول حکم را برای آن دو ثابت نمیداند. برای نمونه میتوان به آیه زیر مراجعه کرد:
(يُفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ؛۱
آيات را (براى شما) تشريح مىنمايد، شايد به لقاى پروردگارتان يقين پيدا كنيد).
در این آیه متعلَّق یقین لقای پروردگار است که حتمی و زوالناپذیر است. خداوند با بیان نشانههایی قصد دارد تا یقین به لقا را ایجاد کند و از آنجا که یقین به لقای پروردگار سرنوشتی قطعی برای همه افراد بشر است، متعلَّق یقین در آن از امور ثابت در عقل عملی محسوب میشود.
اعتقاد
بسیاری از بزرگان لغت و منطق یقین را از سنخ اعتقاد دانستهاند، و نه از سنخ معرفت. برخی نیز یقین را از سنخ علم به شمار آوردهاند و اعتقاد را ویژگی دیگری به منظور تمایز یقین از شک و تردید در نظر گرفتهاند. به همین دلیل، معرفتشناسان مسلمان یقین را به «اعتقاد جازم صادق ثابت» تعریف کردهاند.۲ شاید بتوان مؤلفه مهم و اصلی مفهوم یقین در قرآن را نیز اعتقاد دانست. در آیه چهارم سوره بقره پس از ایمان به کتابهای آسمانی سخن از یقین به زندگی پس از مرگ به میان میآید:
(وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ؛۳