297
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

مشرکان در پی نداشتند. به بیان دیگر، اگر نتیجه رؤیت ملکوت براهین ذهنی باشد و آن نیز یقین در پی داشته باشد، این یقین پس از براهین ابراهیم علیه السلام نباید به او اختصاص یابد و سایر انسان‏‏ها نیز باید به یقین برسند، در صورتی که چنین چیزی در واقع رخ نداده است.

این برداشت با روایات نیز تنافی دارد.۱ آنچه متن آیه بر آن دلالت می‏کند این است که رؤیت - حسی یا شهودی - بدون هیچ گونه عملیات ذهنی و برهان منطقی یقین را در پی داشته است. همان‏گونه که در استعمال اسمی یقین بیان شد، استفاده از واژه رؤیت با تأکیدهای لفظی بسیار برای بیان تماس مستقیم با واقعیت است. بر این اساس مشخص می‏شود که مراد از رؤیت ملکوت از سوی ابراهیم علیه السلام در آیه تماس مستقیم و بی‏پرده وی با واقعیت ملکوت آسمان‏ها و زمین بوده است. آیه دیگری که به منشأ یقین بودن ادراک حسی - سمع و بصر - تصریح می‏کند، آیه زیر است:

(وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ‏؛۲

و اگر ببينى مجرمان را هنگامى كه در پيشگاه پروردگارشان سر به زير افكنده، مى‏گويند: «پروردگارا، آنچه وعده كرده بودى ديديم و شنيديم؛ ما را بازگردان تا كار شايسته‏اى انجام دهيم؛ ما (به قيامت) يقين داريم»).

بر اساس این آیه مجرمان یقین خود را مستند به مواجهه با واقع از طریق ابصار و استماع کرده‏اند. بنابراین باید تأکید کنیم که یقین - هر مفهومی که داشته باشد - می‏تواند از ادراک حسی و شهودی و برهان عقلی حاصل شود.

1.. برای نمونه نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۲۰؛ شیخ مفید، الاختصاص، ص۳۲۲؛ ابن‏حمزه طوسی، الثاقب فی المناقب، ص۳۷۷؛ طبرسی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج۱، ص۳۵ ـ ۳۶؛ دیلمی، ارشادالقلوب الی الصواب، ج۲، ص۳۰۹، مجلسی، بحارالانوار، ج۹، ص۲۷۸.

2.. سوره سجده، آیه ۱۲.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
296

قرآن اشاره کرد:

(وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ‏؛۱

و اينچنين ملكوت آسمان‏ها و زمين (و حكومت مطلقه خداوند بر آنها) را به ابراهيم نشان داديم تا اهل يقين گردد).

برخی از مفسران رؤیت ملکوت آسمان‏ها و زمین را راهی برای استدلال معرفی و یقین را محصول استدلال استنباط کرده‏اند. از جمله شیخ طوسی نوشته است:

و قوله‏ (وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ) أي أريناه ملكوت السماوات ليستدل به على اللَّه و ليكون من الموقنين أن اللَّه هو خالق ذلک و المالک له‏.۲

این دسته از مفسران به دلیل آنکه یقین را حاصل استنباط نظری و برهان عقلانی می‏دانند، در تحلیل آیه استدلال را در تقدیر گرفته‏اند. برخی به دلیل استدلال‏هایی که در آیات بعدی آمده چنین تقدیری در نظر گرفته‏اند؛ در آیات بعد سخن از استدلال‏ها و احتجاجات ابراهیم علیه السلام با پرستندگان ستارگان و ماه و خورشید است. آنان استدلال‏های ابراهیم علیه السلام در آیات بعدی بر نفی پرستش خورشید، ماه و ستارگان را متوقف بر رؤیت ملکوت دانسته‏اند، اما چنین برداشتی با واقعیت خارجی سازگار نیست؛ چراکه استدلال‏های عقلانی و نظری متوقف بر شهود ملکوت نیستند و استدلال‏های ابراهیم علیه السلام نیز استدلال‏های عقلانی‏اند که برای سایر افراد بشر که برخوردار از عقل سلیم باشند نیز، بدون رؤیت ملکوت قابل تصورند. همچنین استدلال‏هایی که ابراهیم علیه السلام برای نفی پرستش ستارگان و سیارات اقامه کرده است، یقینی برای

1.. سوره انعام، آیه ۷۵.

2.. طوسی، التبيان فى تفسير القرآن، ج‏۴، ص۱۷۷؛ در این باره همچنین نک: بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، ج۲، ص۱۶۹؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۴۳؛ فضل اللّٰه، تفسیر من وحی القرآن، ج۹، ص۱۷۹.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18612
صفحه از 416
پرینت  ارسال به