287
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

ظلم و سركشى انكار كردند، در حالى كه نفسشان طلب یقین کرد؛ پس بنگر سرانجام تبهكاران (و مفسدان) چگونه بود».

نمابرداری فعل ماضی در باب استفعال با این معنا، که معنایی ناپایدار و درخواستی را نشان می‏دهد، سازگار است؛ یعنی نفس کافران با دیدن معجزات به یقین یافتن گرایش پیدا کرد، اما آنان از روی ظلم و سرکشی و هوی آن را انکار کردند. این طلب یقین ادامه نیافت؛ زیرا در این صورت قرآن از صیغه مضارع یا ماضی مستمر استفاده می‏کرد.

کاربست اسمی یقین در قرآن

در نمابرداری اسمی، یقین در قرآن به دو شکل اسم فاعل و مصدری به کار رفته است. اسم فاعل بر همان چیزی دلالت می‏کند که فعل مضارع دالّ بر آن است؛ یعنی همان‏گونه که فعل مضارع بر حدوث معنای فعل، استمرار و تکرار آن دلالت می‏کند، اسم فاعل، که از فعل مضارع مشتق می‏شود، نیز همین معانی را القا می‏کند.۱ بنابراین، در آیه زیر معنای دوام و تکرار در یقین وجود دارد:

(وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ؛۲

و اينچنين ملكوت آسمان‏ها و زمين را به ابراهيم نشان داديم تا اهل يقين شود).

وارد شدن یقین در این آیه به صورت صیغه اسم فاعل دلالت می‏کند که فرآیندی که در این آیه برای یقین توصیف شده، یقین را به صورت ثابت و مستمر ایجاد کرده است. در آیه‏ای دیگر اسم فاعل در ثلاثی مزید وارد شده است:

(وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما نَدْري مَا السَّاعَةُ إِنْ

1.. نک: حبنکة المیدانی، البلاغة العربیة، ج۱، ص۲۱۸.

2.. سوره انعام، آیه ۷۵.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
286

دستور زبان شناختی، هر واژه‏ای که در دستور زبان نقشی صرفی یا نحوی داشته باشد دارای معنا است و در قبال هر واحد واژگانی و نیز دستور زبانی معنایی وجود دارد.۱ بنابراین، در آیه فوق نیز این اصل و نظریه جریان می‏یابد و در تحلیل این تعبیر باید به ویژگی معنایی موجود در نمابرداری ثلاثی مزید، باب استفعال و صیغه ماضی توجه کرد.

ویژگی معنایی فعل ماضی استمرار نداشتن و پایدار نبودن معنا است. فعل ماضی بر وقوع معنای فعل در زمانی پیش از زمان حال دلالت می‏کند.۲ به همین دلیل، در انشای ایقاعی از فعل ماضی استفاده می‏شود تا نشان داده شود که معنای فعل حاصل شده و به پایان رسیده است، مانند «بعت» به معنای خریدم.۳ بنابراین، فعل در زمان گذشته رخ می‏دهد و استمرار نمی‏یابد و برای نشان دادن استمرار در زمان گذشته باید از حروف و صیغه‏‏های دیگری از فعل استفاده کرد.

باب استفعال معانی متعددی دارد؛ اما ویژگی اصلی معنایی باب استفعال، طلب مصدر فعل ثلاثی مجرد است.۴ معانی این باب عبارت‏‏اند از: طلب، مانند استغفار؛ جعل الشیء مانند استخلاف؛ تحول، مانند استغنی؛ وجدان الصفة، مانند استضعاف؛ مطاوعه، مانند اراح فاستراح. با توجه به این معانی و مثال‏هایی که آورده شد، معنای استیقان در آیه را نمی‏توان معنایی جز طلب در نظر گرفت و معنای آیه چنین خواهد بود: «و آنها نشانه‏های موسی را از روى

1.. Langacker, Cognitive Linguistics: Basic Reading, Cognitive Grammar Introduction to Concept, Image, and Symbol, p.۷.

2.. و لا تفید الجملة الخبریة الاثباتیة المشتلة علی فعل ماض اکثر من اثبات حوث النسبة الحکمیة فی الزمن الماضی فلا تدل علی الاستمرار الا بمساعدة من القرآئن اللفظیة او العقلیة؛ (جندکه المیدانی البلاغة العربیة اسسها و علومها و فنونها، ج۱، ص۲۱۵).

3.. استرآبادی، شرح الرضی علی الکافیة، ج۴، ص۱۱.

4.. حسینی تهرانی، علوم العربیة، ج۱، ص۱۰۸؛ صفایی، ترجمه و شرح مغنی الادیب، ج۴، ص۲۱۹.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18544
صفحه از 416
پرینت  ارسال به