281
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

ساخته، نشانه‏هايى است براى جمعيتى كه اهل يقين‏اند) و (وَ فِي الْأَرْضِ آياتٌ لِلْمُوقِنينَ‏؛۱ و در زمين آياتى براى جويندگان يقين است) نشان می‏دهند که کارکرد نشانه‏ای آیات برای کسانی است که پیش از این آیات یقین داشته‏اند و یقینشان حاصل نشانه‏ها نیست. همچنین این سؤال مطرح می‏شود که اگر نشانه‏ها برای یقین‏داران است، این آیات چه کارکردی خواهند داشت. برخی از تفاسیر (لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ) در آیه ۱۱۸ سوره بقره را قوم طالب یقین معنا کرده‏اند.۲ برخی دیگر از مفسران واژه‏های دیگری را در تقدیر گرفته‏اند، برای مثال زمخشری پیش از یوقنون واژه ینصفون را در تقدیر گرفته، ولی برای این تقدیر وجهی بیان نکرده است.۳ تفاسیر دیگر نیز بدون اینکه قرینه‏ای بر تقدیر ارائه دهند عبارات و واژه‏های دیگری در تقدیر گرفته‏اند.۴ چنین تکلفی در تفسیر این آیات به این دلیل رخ داده که مفسران یقین را متعلق به حوزه معرفت می‏دانستند و توضیح وجه آیه با چنین پیش‏فرضی مشکل بوده است.

آیاتی که در حوزه یقین نازل شده‏اند از نظر نمابرداری واژگانی به چند گروه متنوع تقسیم می‏شوند. در برخی از این آیات واژه یقین به نحو فعلی نمابرداری شده است. در این دسته، که بزرگ‏ترین گروه آیات‏اند، افعال یقین معمولاً به شکل مضارع آمده‏اند؛۵ این افعال به صورت ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید۶

1.. سوره ذاریات، آیه ۲۰.

2.. نک: فخر رازی، تفسیر کبیر، ج۴، ص۲۸؛ بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، ج۱، ص۱۰۳؛ آلوسی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج۱، ص۳۶۸؛ حائری تهرانی، مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر، ج۱، ص۲۹۳.

3.. زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج۱، ص۱۸۲.

4.. برای نمونه نک: نخجوانی، الفواتح الاهیة و المفاتح الغیبیة، ج۱، ص۵۰؛ کرمی حویزی، التفسیر لکتاب اللّٰه المنیر، ج۱، ص۱۴۹؛ طیب، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۱۶۹.

5.. (وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ) (سوره بقره، آیه ۴)؛(( (قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ) (سوره بقره، آیه ۱۱۸)؛ (وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ)‏ (سوره مائده، آیه ۵۰)؛ (يُفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ) (سوره رعد، آیه ۲)؛ (الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ)‏ (سوره نمل، آیه ۳)؛ (أَنَّ النَّاسَ كانُوا بِآياتِنا لا يُوقِنُونَ) (سوره نمل، آیه ۸۲)؛ (وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذينَ لا يُوقِنُونَ) (سوره روم، آیه ۶۰)؛ (وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ) (سوره لقمان، آیه۴)؛ (وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ) (سوره سجده، آیه ۲۴)؛ (آياتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ) (سوره جاثیه، آیه ۴)؛ (هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ) (سوره جاثیه، آیه ۲۰).

6.. (لِيَسْتَيْقِنَ‏ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ) (سوره مدثر، آیه ۳۱)؛ (وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ) (سوره نمل، آیه ۱۴).


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
280

(أَمْ خَلَقُوا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بَلْ لا يُوقِنُونَ؛۱

آيا آنها آسمان‏ها و زمين را آفريده‏اند؟ بلكه آنها جوياى يقين نيستند).

واژه‏های دیگر معرفتی موجود در آیات یقین از تعلق یقین به حوزه معرفت پرده برمی‏دارند. آیاتی که واژه‏های نبأ، رؤیت و علم را در نسبت با یقین استفاده کرده‏اند، از نمابرداری قرآن از این واژه در حوزه شناختی معرفت خبر می‏دهند. همچنین واژگانی از فرآیند معرفت، نظیر تبین و تفصیل، در همنشینی با یقین آمده‏اند که تعلق یقین به حوزه شناختی معرفت را نشان می‏دهند.۲ با تمام این شواهد، تعلق یقین به حوزه معرفت به معنای ارتباط نداشتن آن با حوزه‏ای دیگر، نظیر ایمان و عمل، نیست. در بررسی نمابرداری واژه یقین در قرآن نسبت این واژه با حوزه‏های دیگر مشخص خواهد شد.

نمابرداری واژگانی یقین در قرآن

با نگاه به برخی از آیات یقین نمایی از این واژه دیده می‏شود که نمابرداری معرفتی را به چالش می‏کشد. برخی از آیات نشان می‏دهند که قرآن شأنی برای یقین‏داران در نظر گرفته که خود آن شأن گیرای معرفت در آنان است. به عبارت دیگر، در این دسته از آیات، معرفت برای کسانی دانسته شده است که پیش از آن از یقین بهره‏مند بوده‏اند. فرازهایی نظیر (قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ‏؛۳ آیات و نشانه‏ها را برای اهل یقین روشن ساخته‏ایم)، (وَ في‏ خَلْقِكُمْ وَ ما يَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ آياتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ‏؛۴ و نيز در آفرينش شما و جنبندگانى كه (در سراسر زمين) پراكنده

1.. سوره طور، آیه ۳۶.

2.. (قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ)؛ (سوره بقره، آیه ۱۱۸)؛ (يُفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ)؛ (سوره رعد، آیه ۲).

3.. سوره بقره، آیه ۱۱۸.

4.. سوره جاثیه، آیه ۴.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18371
صفحه از 416
پرینت  ارسال به