279
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

معرفت‏شناختی پرده برمی‏دارند؛ صریح‏ترین این آیات آیه زیر است:

(وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ؛۱

و اگر ببينى مجرمان را هنگامى كه در پيشگاه پروردگارشان سر به زير افكنده، مى‏گويند: «پروردگارا، آنچه وعده كرده بودى ديديم و شنيديم؛ ما را بازگردان تا كار شايسته‏اى انجام دهيم؛ ما (به قيامت) يقين داريم»)‏.

یقین در این آیه نتیجه غیرمباشری ادراک حسی دانسته شده است. ادراکات حسی، نظیر دیدن و شنیدن، مبادی معرفت به شمار می‏روند. بنابراین، یقینی که تابعی از بصر و سمع باشد به طور قطع تعلق به حوزه معرفت‏شناختی خواهد داشت. استدلال به اینکه آنان با دیدن و شنیدن یقین یافته‏اند، نشان می‏دهد آنان خود را معذور دانسته‏اند و عذرشان چیزی جز جهل نبوده که با دیدن و شنیدن عذر آنان برطرف شده است، از این جهت به یقین دست یافته‏اند. آیه مؤلفه دیگری در تعلق یقین به حوزه دیگری ارائه نکرده است تا بتوان احتمال دیگری نیز مطرح کرد.

دسته دیگری از آیات یقین سخن از کاربرد نشانه‏ها در یقین به میان می‏آورند و می‏دانیم که نشانه‏ها برای انتقال معارف به کار می‏آیند. هر نشانه دالّی است که به مدلول و معنایی دلالت می‏کند۲ و معرفت نیز چیزی جز دریافت معانی نشانه‏ها و انتقال به مضمون آنها نیست. نمونه زیر یکی از این آیات است که در آن بر اساس آیه فوق آفرینش آسمان‏ها و زمین نشانه‏ای در نظر گرفته شده که دارای کارکرد معرفتی است و از این معرفت با عنوان یقین یاد شده است:

1.. سوره سجده، آیه ۱۲.

2.. برای مطالعه بیشتر در این باره نک: قائمی‏نیا، بیولوژی نص، ص۵۹ ـ ۶۱.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
278

الیقین که آن را اضافه شیء بر خودش دانسته‏اند،۱ برخی دیگر اضافه حق به یقین را اضافه واژه بر خود ندانسته‏اند.۲ مرحوم مصطفوی در تفسیر این سه مرتبه از یقین نگاشته است:

قلنا إنّ اليقين هو العلم المتّصف بالتثبّت و الاطمينان، و هذا المعنى مطلق، فإذا اريد منه مفهوم اليقين على نحو الاطلاق فيقال إنّه علم يقين اى علم فى مرتبة اليقين؛ و إذا لوحظ فيه قيد نقطة المركزيّة الّتى منها تجرى الآثار و ينبع التصميم و القاطعيّة و العلم فيقال إنّه عين اليقين، فكأنّه مركز لنشوء اليقين و تحقّقه؛ و إذا لوحظ فيه حاقّ اليقين و ثباته و طمأنينته من حيث هو و بذاته و فى ذاته فيقال انّه حقّ اليقين و هذا هو أقوى مرتبة من مراتب اليقين.۳

بر اساس این دیدگاه، تفاوت مراتب یقین ماهوی نیست، بلکه متناسب با موارد کاربرد همان معنای علم متصف بر تثبت و اطمینان به نحو مجازی توسعه می‏یابد. عین الیقین توسعه مفهوم یقین بر مرکز و منشأ یقین بوده و در حق الیقین توسعه مفهوم یقین بر آرامش و ثبات حاصل از یقین رخ داده است.

سهم یقین در نمابرداری معرفت در قرآن

با حفظ دیدگاه‏های گونگون در مفهوم یقین حال باید به قرآن مراجعه کنیم و دیدگاه قرآن را در یقین از آیات قرآن استخراج کنیم.

در نمابرداری یقین در حوزه شناختی معرفت در تعلق یقین به حوزه معرفت شکی نیست. برخی آیات قرآن با موضوع یقین از تعلق این واژه به حوزه

1.. بغوی، معالم التنزیل فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۲۳.

2.. و فى التنزيل: (وَ إِنَّهُ لَحَقُ‏ الْيَقِينِ)‏ [الحاقة: ۵۱] أضاف الحق إلى‏ اليَقين‏، و ليس هو من إضافة الشى‏ء إلى نفسه؛ لأن الحق هو غير اليقين‏، إنما هو خالصه و أصحُّه، فجرى مجرى إضافة البعض إلى الكل؛ (ابن‏سیده، المحكم و المحيط الأعظم، ج‏۶، ص۵۱۰‏).

3.. مصطفوی، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج‏۱۴، ص ۵۲ و ۵۳.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18452
صفحه از 416
پرینت  ارسال به