عذاب بیان میکنند:
(تَظُنُ أَنْ يُفْعَلَ بِها فاقِرَةٌ؛۱
زيرا مىداند عذابى در پيش دارد كه پشت را در هم مىشكند).
(وَ ظَنَ أَنَّهُ الْفِراقُ؛۲
و به جدايى از دنيا يقين پيدا كند).
(وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها وَ لَمْ يَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً؛۳
و گنهكاران آتش (دوزخ) را مىبينند، و یقین میکنند با آن درمیآمیزند و هیچگونه راهگریزی نخواهند یافت).
این دسته از ظنون از طریق حواس ظاهری و بدنی به دست نیامدهاند و طریقی ورای حس این ظنون را ایجاد کرده است. به عبارت دیگر، این ظنون از طریق ابزارهای حسی معرفت، نظیر چشم و گوش، حاصل نشدهاند، بلکه رؤیت روحانی و شهود باطنی سبب ایجاد متعلَّق این ظنون در انسان شده است. روایت امیرالمؤمنین علیه السلام که ظنون اخروی را مصداق یقین دانسته نیز بر همین معنا تأکید دارد.۴
نتایج معرفتشناختی
بررسی معناشناختی ظن در قرآن نتایج معرفتشناختی خاصی در پی دارد. این نتایج در سه عنوان رابطه ظن و دستگاه ادراکی انسان، ذاتی یا عرضی بودن حجیت ظن و حجیت ظن در اصول اعتقادات پیگیری میشود.