207
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

آمده است. به این ترتیب نمایی که این آیات از ظن به تصویر می‏کشند، خلاف علم بودن، خلاف واقع بودن و خلاف حجت بودن است؛ اما این تمام نمای ظن نیست. آیاتی دیگر، دقیقاً نمایی متناقض از ظن را متبلور می‏سازند. در نماسازی دسته دوم آیات، ظن با واقع مطابقت دارد:

(وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها وَ لَمْ يَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً؛۱

و گنهكاران آتش (دوزخ) را مى‏بينند و يقين مى‏كنند كه با آن درمى‏آميزند و هيچ گونه راه گريزى از آن نخواهند يافت‏).

(وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْليسُ ظَنَّهُ‏ فَاتَّبَعُوهُ إلَّا فَريقاً مِنَ الْمُؤْمِنين؛۲

به يقين ابليس گمان خود را درباره آنها محقَق يافت كه همگى از او پيروى كردند، جز گروه اندكى از مؤمنان‏‏).

این دسته از آیات مطابق با واقع بودن دست‏کم برخی از ظنون را تأیید می‏کنند، اگرچه تصریح بر چنین امری ندارند. بنا بر این آیات، مجرمان پس از رؤیت آتش یقین می‏کنند که وارد آن خواهند شد و قرآن نیز خلاف این نظر را بیان نمی‏کند. در آیه دوم، ظن ابلیس بر اینکه بیشتر انسان‏ها از وی تبعیت خواهند کرد، موافق با واقع درآمده است و نشان می‏دهد ممکن است ظن خلاف واقع نباشد.

ظن نوعی و ظن شخصی در نمابرداری قرآنی

آیات تا چه اندازه در شناخت ماهیت ظن دخالت دارند؟ این دو دسته آیات نشان می‏دهند که برخی از ظنون واقع‏نمایند و برخی واقع‏نما نیستند، برخی پرده از حقیقت برمی‏دارند و برخی بر حقیقت پرده می‏افکنند؛ اما هیچ‏گاه بیان

1.. سوره کهف، آیه ۵۳.

2.. سوره سبأ، آیه ۲۰.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
206

آیات بر اساس نمابرداری ساختاری نیز بررسی شوند، سپس نتیجه‏گیری صورت بگیرد.

شکل ۱۵: نمابرداری نسبت ظن با واقع

در آیاتی دیگر، دلیل سرزنش تبعیت از ظن این دانسته شده که از دیدگاه قرآن ظن از دلیل و برهان مورد اعتماد پیروی نمی‏کند:

(إِنْ هِىَ إِلَّآٰ أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَ ءَابَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ ٱللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ؛۱

اینها فقط نام‏هایی است که شما و پدرانتان بر آنها گذاشته‏اید و هرگز خداوند دلیل و محبتی بر آن نازل نکرده آنان فقط از گمان‏های بی اساس پیروی می‏کنند).

شکل ۱۶: نمابرداری نسبت ظن با حجیت

معجم مقاییس اللغة سلطان را به معنای حجت دانسته است: «السلطان‏: الحُجَّة».۲ راغب نیز همین معنا را برای سلطان در این آیات در نظر گرفته است.۳ زمخشری در اساس البلاغه همین نظر را تأیید می‏کند.۴ در آیه فوق، ظن در مقابل سلطان نما شده و تبعیت از آن پیروی نکردن از حجت به شمار

1.. سوره نجم، آیه ۲۳.

2.. ابن‏فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۹۵.

3.. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص۴۲۰.

4.. زمخشری، اساس البلاغة، ص۳۰۵.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18525
صفحه از 416
پرینت  ارسال به