19
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

معرفت‏شناسی معیارهای ارزش‏گذاری گزاره‏ها را به صورت عام ارائه می‏دهد. به عبارت دیگر، معرفت‏شناسی ناظر به تک معرفت‏ها نیست، بلکه معیار کلی ارزش‏یابی باورها را ارائه می‏دهد. به همین دلیل، معرفت‏شناسی در حقیقت بررسی صدق و کذب مربوط به گزاره‏ها است؛ زیرا آنچه با واقعیت ارتباط برقرار می‏کند، گزاره‏ها هستند.

معرفت

مراد از معرفت در معرفت‏شناسی همان است که در زبان فارسی با تعبیر «آگاهی یا شناخت» از آن یاد می‏کنیم. معرفت در این اصطلاح، معانی متنوعی در معرفت‏شناسی فلسفی به خود دیده است. در تعریف معرفت از تعابیری مانند ادراک جزئیات،۱ ادراک تصورات،۲ درک دوباره چیزی،۳ مطلق فهم،۴ ادراک بعد از جهل،۵ و ادراک شک‏ناپذیر۶ استفاده شده است.

از دیدگاه قرآن اگرچه معرفت واژه‏ای است که جانشین علم می‏شود، معنایی خاص‏تر از علم دارد؛ زیرا اطلاق معرفت بر بعضی از استعمالات علم درست نیست. در قرآن معرفت واژه‏ای در حوزه دانش به شمار می‏رود که از بار ارزشی مثبت برخوردار است. همچنین از دیدگاه قرآن، معروف چیزی است که در نزد انسان شناخته‏شده باشد، بنابراین حاصل علم پیشین خواهد بود. به این معنا که متعلق «عرف» از قبل معلوم است و «معروف» به معنای امری خارجی است

1.. فخر رازی، المباحث المشرقیه فی علم الهیات و الطبیعیات، ج۱، ص۳۶۸؛ ملا صدرا، مفاتیح الغیب، ص۱۳۴.

2.. ابوالفتح بن‏مخدوم حسینی، مفتاح الباب، ص۷۰؛ ملا صدرا، مفاتیح الغیب، ص۱۳۴.

3.. ملا صدرا، مفاتیح الغیب، ص۱۳۴؛ فیاض لاهیجی، گوهر مراد، ص۵۴.

4.. ابوالفتح بن‏مخدوم حسینی، مفتاح الباب، ص۷۰.

5.. همان.

6.. التهانوی، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج۲، ص ۱۵۸۳.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
18

همان معرفت‏شناسی فلسفی معاصر از قرآن برون تراویده است. استنباط از آیات قرآن با روش منطقی همچنین سبب شده برای متون دینی عملاً تنها نقش تأییدی برای معرفت‏شناسی فلسفی معاصر در نظر گرفته شود. این در حالی است که به صورت نظری همواره بر استقلال متون دینی در داشتن یک نظام معرفت‏شناختی منحصر به فرد همراه با مفاهیم، معانی و واژه‏های منحصر به آن تأکید می‏شود. برای دست‏یابی به این نظام معرفتی و استخراج مفاهیم و معانی معرفت‏شناسانه قرآنی و روایی، یگانه راه این است که با روش‏های استنباط از متن سراغ متون دینی برویم و با پرهیز از هر گونه داوری و پیش‏فرض‏های علمی و ذهنی متون دینی را از درون متن بررسی کنیم.

معرفت‏شناسی

واژه معرفت‏شناسی معادل اپیستمولوژی۱ بوده، و در حقیقت به معنای نظریه معرفت۲ است. معرفت‏شناسان در این دانش می‏کوشند تا درباره سرشت معرفت و تعریف آن نظریه‏هایی ارائه دهند.۳ معرفت‏شناسی یک دانش مقدمی است که در پی معرفی و شناسایی شناخت‏های انسان، انواع معرفت و تبیین صحت یا نادرستی آن است. برخی از تعریف‏هایی که از دانش معرفت‏شناسی ارائه شده، اشاره می‏کنند که معرفت‏شناسی افزون بر بیان اقسام معرفت، در پی معرفی منابع معرفت یا دست‏یابی به ابزارهای شناخت است.۴

معرفت‏شناسی در حقیقت به دنبال ارائه معیارهایی برای ارزش‏گذاری باورها است. در هر دانش روش خاصی برای بررسی گزاره‏ها وجود دارد؛ اما

1.. Epistemology

2.. Theory of knowledge

3.. نک: اوریت و فیشر، نگاهی انتقادی به معرفت‏شناسی جدید، ص۴۱ ـ ۴۲.

4.. معلمی، معرفت‏شناسی و مباحث جدید کلامی، ص۱۷ ـ ۱۸.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18255
صفحه از 416
پرینت  ارسال به