نظر دور داشت این است که عدم حجیت ظن - از دیدگاه التحقیق - منتسب به اماره میشود. به عبارت دیگر، ظن به این دلیل حجیت ندارد که دلیل آن اماره است و اماره دلیل قاطعی نیست، بلکه در نهایت یک نشانه محسوب میشود. بنابراین، حتی اگر ظن موافق با واقع باشد، حجیت ندارد؛ زیرا اماره ذاتاً از چنین صلاحیتی برخوردار نیست. بر این اساس، قوت و ضعف اماره از دیدگاه ایشان اهمیتی ندارد.
بر اساس آنچه تاکنون از آثار لغتدانان در معنای ظن بیان کردیم، میتوان نکات زیر را در مفهوم ظن از دیدگاه بزرگان لغت برجستهتر دید:
- برخی از لغتپژوهان ظن را برخوردار از دو مصداق یقین وشک میدانند؛ یعنی بر اساس دیدگاه آنان، ظن از یک سو در علم یقینی استعمال شده است و از سوی دیگر در شک.
- معنای دیگری که بسیاری برای ظن در نظر گرفتهاند، احتمال راجح یا ترجیح یکی از دو طرف جواز است. این احتمال راجح از امارات حاصل میشود که متناسب با قوت و ضعف اماره ظن، به علم نزدیک یا از آن دور میشود.
- از دیدگاه برخی نیز ظن علمی است که هم از مدرکات حسی و غیرحسی حاصل میشود و هم از تفکر و تدبر و استدلال.
- بنابر اتفاق نظر تمام لغتشناسان، ظن مفهومی کاملاً معرفتشناختی است و امور غیرمعرفتی و روانشناختی در مفهوم آن راه ندارند، اگرچه ممکن است آثار روانشناختی داشته باشد.
- ظن اعتقاد غیر جزمی است که از دلیل ضعیف پدید میآید و اگرچه میتواند با واقع یکسان باشد، همواره ضد یقین و ادراک قطعی است.