177
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

نظر دور داشت این است که عدم حجیت ظن - از دیدگاه التحقیق - منتسب به اماره می‏شود. به عبارت دیگر، ظن به این دلیل حجیت ندارد که دلیل آن اماره است و اماره دلیل قاطعی نیست، بلکه در نهایت یک نشانه محسوب می‏شود. بنابراین، حتی اگر ظن موافق با واقع باشد، حجیت ندارد؛ زیرا اماره ذاتاً از چنین صلاحیتی برخوردار نیست. بر این اساس، قوت و ضعف اماره از دیدگاه ایشان اهمیتی ندارد.

بر اساس آنچه تاکنون از آثار لغت‏دانان در معنای ظن بیان کردیم، می‏توان نکات زیر را در مفهوم ظن از دیدگاه بزرگان لغت برجسته‏تر دید:

- برخی از لغت‏پژوهان ظن را برخوردار از دو مصداق یقین وشک می‏دانند؛ یعنی بر اساس دیدگاه آنان، ظن از یک سو در علم یقینی استعمال شده است و از سوی دیگر در شک.

- معنای دیگری که بسیاری برای ظن در نظر گرفته‏اند، احتمال راجح یا ترجیح یکی از دو طرف جواز است. این احتمال راجح از امارات حاصل می‏شود که متناسب با قوت و ضعف اماره ظن، به علم نزدیک یا از آن دور می‏شود.

- از دیدگاه برخی نیز ظن علمی است که هم از مدرکات حسی و غیرحسی حاصل می‏شود و هم از تفکر و تدبر و استدلال.

- بنابر اتفاق نظر تمام لغت‏شناسان، ظن مفهومی کاملاً معرفت‏شناختی است و امور غیرمعرفتی و روان‏شناختی در مفهوم آن راه ندارند، اگرچه ممکن است آثار روان‏شناختی داشته باشد.

- ظن اعتقاد غیر جزمی است که از دلیل ضعیف پدید می‏آید و اگرچه می‏تواند با واقع یکسان باشد، همواره ضد یقین و ادراک قطعی است.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
176

بر آن آرامش ندارد، در حالی که شخص ظان این‏گونه نیست.۱

مراد از عبارت «شخص ظان این‏گونه نیست» این است که ظان هیچ‏گاه خود را عالم تصور نمی‏کند و می‏داند که ظن دارد و احتمال مخالفت اعتقاد با واقع را موجه می‏شمارد و بر همین معنا سکون نفس دارد. بنابراین، مؤلفه سکون نفس در ظن وجود دارد. افزودن این نکته ضروری است که به نظر می‏رسد سکون نفس از دیدگاه ابوهلال نه از مؤلفه‏های معنایی، بلکه از آثار معنای ظن است. به عبارت دیگر، ظن از مفهوم احتمال راجح برخوردار است و اگر سکون و آرامشی از این جهت برای ظان حاصل شود، امری نفسانی و روان‏شناختی است که از علم به حصول ظن ایجاد شده است و بخشی از معنای ظن را تشکیل نمی‏دهد.

مرحوم مصطفوی ظن را اعتقاد ضعیف غیر جزمی به شمار آورده که دلیل قاطعی ندارد و غالباً مخالف با واقع است.۲ بنا بر دیدگاه وی، ظن حتی در آیاتی که مدح شده نیز به معنای اعتقاد مطلق است که اگر چه با واقعیت همسان شده، همچنان به مرحله یقین نمی‏رسد.۳ وی در جایی دیگر، ظن را حاصل اماره‏ای دانسته که معرفت‏بخشی آن کمتر از دلالت است و در واقع نوعی نشانه به شمار می‏رود.۴ بنابراین، از دیدگاه التحقیق استعمال ظن در یقین و شک جز به نحو مجاز صحیح نیست.۵ نکته‏ای که نباید در تحقیق مرحوم مصطفوی از

1.. همان، ص ۹۳.

2.. هو اعتقاد ضعيف غير جازم ليس فيه يقين مستند الى دليل قاطع و الأغلب فيه مخالفته للواقع و بهذا اللحاظ يكون اتّباعه مذموما و إن صادف موافقة للواقع (مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۷، ص۲۱۷).

3.. فهذه الموارد يستعمل الظنّ‏ فيها بمعنى الاعتقاد المطلق مع كونه حقّا و صدقا و إن لم يصل الى درجة اليقين المستند الى إدراک قاطع (مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۷، ص۲۱۸).

4.. و أمّا الأمارة فهو ما يؤدّى النظر فيه الى الظنّ‏ بشي‏ء بخلاف الدلالة فهو يفيد العلم و يؤدّى اليه و الأمارة قريب من العلامة لفظا و معنا (همان، ج‏۳، ص ۲۵۶).

5.. همان، ج۷، ص۲۱۸.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18630
صفحه از 416
پرینت  ارسال به