مقابل، مخالفت با حق بروز چشمگیری در آیات مریه دارد. در این آیه نیز مریه در مقابل قول حق قرار گرفته است و از آنجا که دلیلی بر تردید در آن وجود ندارد، میتوان مفهوم مریه در این آیه را قول غیر حق دانست که در مجادله برخی به آن استناد میکنند. البته شواهد این معنا منحصر در همین آیه نمیشوند. ازجمله این شواهد آیه ۱۲ سوره نجم است:
(أَفَتُمَٰرُونَهُ عَلَىٰ مَا يَرَىٰ؛
آيا با او درباره آنچه (با چشم خود) ديده مجادله مىكنيد).
جدل دارای دو جنبه روشی و محتوایی است. در جنبه روشی آن میتوان به بهرهگیری از مسلمات و مشهورات اشاره کرد.۱ همچنین در جدل آدابی وجود دارد که استدلال و غلبه بر خصم باید با رعایت آنها صورت گیرد؛ اما همواره این امکان وجود دارد که در جدل طرفین به مطلب ناحقی ملتزم و دچار مغالطه شوند. اگر در جدل به امر حقی استناد شود، بنابر منطق ارسطویی، برهان یا مجادله به معنای صحیح آن رخ میدهد؛ اما اگر امر غیر حق مورد استناد واقع شود، مغالطه روی میدهد.۲ قرآن مجادله با استفاده از مطالب غیر حق را مریه خوانده است؛ روشی که در مقابل استدلالهای حق از روش و محتوای غیر حق برای اثبات بهره گیرد.
اعتقاد ناحق
برخی از آیات مریه در مقام احتجاج یا جدل نیستند. از جمله آیاتی که کافران را به دلیل داشتن اعتقاد ناحق سرزنش میکنند، می توان آیه زیر را مثال زد:
(وَ لا يَزالُ الَّذينَ كَفَرُوا في مِرْيَةٍ مِنْهُ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ