درآورده است. در آیهای دیگر، خداوند با عبارت «مبطلون» عمل آنان را نشان داده است:
(وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمينِكَ إِذاً لاَرْتابَ الْمُبْطِلُونَ؛۱
تو هرگز پيش از اين كتابى نمىخواندى و با دست خود چيزى نمىنوشتى، مبادا كسانى كه درصدد (تكذيب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و ترديد كنند).
علامه طباطبایی برای مبطلون در آیه دو معنا آورده است؛ یکی کسانی که سخن باطل میگویند و دیگری کسانی که ادعای باطل بودن حقی را مطرح میکنند و درصدد ابطال حقی هستند.۲ در هر دو معنا اثبات میشود که ریب در مراحل بالای خود به عملی در جهت انکار و اتهام میانجامد.
جمعبندی
بر اساس تحلیلی که از ریب ارائه شد پیشنمونه ریب از معنایی غیر معرفتی برخوردار است، اگرچه در لایههای معنایی بعدی خود به معنای معرفتشناختی گسترش مییابد. همین ویژگی را میتوان وجه تمایز میان شک و ریب دانست. پیشنمونه ریب را باید تردید همراه با نوعی اتهام دانست. آنچیزی که به ریب بار منفی میدهد مؤلفه اخلاقی آن است. اگر اتهامزدن در مقام مقابله با استدلال و دلیل روشن عقلانی یا حسی قرار گیرد، ریب دارای بار منفی خواهد شد و در صورتی که اتهام فقط به معنای وجود یک احتمال بدون