13
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

سخن پژوهشکده

تا آن جا كه مى دانيم، دانش معرفت شناسى عمرى به درازاى تاريخ تفكر بشر دارد. از همان‏گاه كه آدمى باب پرسش از هستى و حقيقت اشياء را گشود، همزمان سوال از هويت انسان و چيستى معرفت هم سربرآورد. اين حقيقت تاريخى نه تنها از اهميت مسئله شناخت در كنار مهم ترين موضوعات بنيادین خبر مى‏دهد بلكه از نقش زيربنائى آن در دستگاه دانش انسان نشان دارد.

دانشمندان از آن زمان كه با تفكر آشنا شدند، با پى‏جوئى از ماهيت و منابع معرفت و با بحث از قلمرو و فرايند شكل‏گيرى شناخت، در جستجوى پايه‏هاى استوار و ترديدناپذيرى براى آگاهى‏هاى خويش برآمدند و سرّ نادانسته ها يا ناراستى دانسته‏هاى خويش را در پاسخ به اين پرسش‏ها جستند. البته پاسخ‏ها همواره يكسان نبودند بلكه با پيشبرد اين بحث، به تدريج اختلافات بزرگ ترى پديدار گشت و اين ميزانِ معرفت، خود به انگيزه‏اى براى بحث از چند و چون بيشتر تبديل شد و شكاف دانشمندان بشرى را بيش از پيش آشكار ساخت. به اين ترتيب، واقع‏گرايان در مقابل سوفسطائيان، فيلسوفان در برابر شكاكان، عقل‏گرايان در مواجهه با تجربه‏گرايان و بالاخره راسيوناليست‏ها در رقابت با فيدئيست‏ها و رمانتيسيت‏ها صف كشيدند و تازه اين‏ها همه تنها گوشه‏اى از مناقشات بشرى بر سر مساله معرفت بود كه روايت داستان آن، خود فضا و


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
12
  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18548
صفحه از 416
پرینت  ارسال به