۳ . اهميت وحى در تبيين قوانين اجتماعى ۱
همان گونه كه اعتبار و پايايى حس و تجربه در علم پوزيتويستى مفروض انگاشته مى شود ، در اين نوع مطالعه و رويكرد نيز ، اعتبار حديث در ارائه اطلاعات متقن نزد مؤمنان مفروض در نظر گرفته مى شود ، به ويژه كه از ديدگاه آنان ، گويندگان احاديث انسان هاى معصوم بوده و از خطا و گناه مبرّى هستند . به هر حال در اين رويكرد ، با نوعى جامعه شناسى حديثى و به عبارت ديگر جامعه شناسى مبتنى بر حديث سر و كار داريم .
مبانى و مباحث نظرى رويكرد روش شناختى
تمامى انواع مطالعات ياد شده به جز رويكرد روش شناختى ، براساس ديدگاه هاى موجود جامعه شناسى قابل بررسى و پژوهش است و تئورى هاى جامعه شناختى مى تواند براى تبيين و توضيح احاديث اجتماعى به كار گرفته شود ؛ البته روشن است كه هر تئورى ، شرايط ويژه اى مى طلبد و براى مثال ، نظريه كاركردگرايى مى تواند كاركردهاى اجتماعى احاديث اجتماعى را توضيح دهد .
اما رويكرد روش شناختى ، احتياج به حل مبانى و اتّخاذ موضع روشنى در آن ها دارد تا بتوان بنيان هاى علمى چنين رويكردى را تثبيت كرد . طرح آن مبانى نيازمند بحث طولانى است ، اما در حد اين مقاله به اختصار آن ها را مرور كرده ، موضع خود را مشخص خواهيم نمود .
يك . پارادايم هاى عمده جامعه شناسى
دست كم دو پارادايم عمده در جامعه شناسى وجود دارد ؛ يكى پارادايم پوزيتويستى و ديگرى پاراديم پست مدرنيستى كه بدون تفكيك و مرزبندى اين دو ، نمى توان به سؤال يادشده پاسخ داد .
۱ . پارادايم پوزيتويستى
اين پارادايم ، بر تجربه و حس به عنوان تنها منبع شناخت علمى تأكيد دارد و گزاره هايى را