پایاننامه کارشناسی ارشد خود با راهنمایی شادی نفیسی ترجمه و نقد کرده است.۱
مایر میخائیل براشر در اشاره به تفاوتهای میان تحریر اصلی رساله دکترای خود با متن منتشرشده توسط انتشارت بریل میگوید فصل نخست رساله او با عنوان «اندر باب دیدگاه امامیه در مورد قرآن» در متن انگلیسی حذف شده و به جای آن، مقدمهای در باب معرفی تشیع و شکلگیری تاریخی آن افزوده شده است؛ همچنانکه تغییرات فراوان دیگری نیز در متن اعمال شده است.
نگارنده بحث خود را با گزارش تاریخی از شکلگیری و تکوین تشیع آغاز کرده است. وی۲ همراه با عموم خاورشناسان که مبدأیی سیاسی برای تشیع در نظر میگیرند، ظهور تشیع را حاصل تحولات پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهمیداند؛ ولی اشارهای نیز به دیدگاه دیگر دارد؛ دیدگاهی که تشیع را جریانی دینی و سیاسی میداند که ریشههایش در همان زمان حیات پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهشکل گرفته بود. وی کتاب تشیع در مسیر تاریخ نگاشته سیدمحمدحسین جعفری را به عنوان اثری کلاسیک در تبیین این نوع رهیافت به تاریخ تشیع معرفی کرده و بهاختصار۳ به ارائه گزارشی تاریخی از تکوین و شکلگیری امامیه پرداخته است. او پس از این بحث، اشارهای کوتاه۴ با عنوان «مفسران امامی قرآن» دارد و بدون هیچ مقدمهای در آغاز بحث خود، بیان میکند که امامیه در وثاقت متن عثمانی تردید و بحث کردهاند. وی همچنین از تمایلات سیاسی خلفای سهگانه در تدوین متن قرآن کریم سخن گفته است.
براشر به پیروی از اتان کولبرگ، بر این باور است که امامیه پیش از دوران آل بویه با امامیه پس از این دوران تفاوت ماهوی دارد و بر همین اساس، بیان داشته است که دانشمندان امامی در سه قرن نخست و پیش از ظهور آل بویه، انتقادات تندی نسبت