«تقیه در عقاید و مذهب شیعیان»
کولبرگ در مقاله «تقیه در عقاید و مذهب شیعیان»۱، با باور به اینکه تقیه شاخصه مذهب شیعه امامیه است، در صدد ذکر تصویری از بیانسجامی و ناهمگونی میان نگاه اعتقادی و رفتار عملی شیعه امامیه در برابر تقیه است. وی در این باره، به طرح دیدگاههای گوناگون شیعیان امامیه درباره اعتنا یا عدم اعتنا به تقیه در طول تاریخ و نیز نگاه به تقیه بر اساس شرایط گوناگون اجتماعی و سیاسی پرداخته است.
در این مقاله تلاش شده است که فرایند تغییر در آموزه تقیه به تصویر کشیده شود. نگارنده دیدگاه مخالفان شیعه امامیه را برای توجیه برخی واقعیتها مانند توجیه ازدواج دختر امام علی علیه السلام - با استناد به سخن معینالدین میرزا مخدوم حسینی جرجانی (درگذشته ۹۵۵ق) - توضیح میدهد و سپس به موضع خود شیعه امامیه و برگزیدن موضع تقیه به دلیل فشارها و اندک بودن جمعیتشان و نیز به منظور مخفی کردن معارف ژرف از دسترس نااهلان - اعم از شیعه امامیه و غیر آنها - اشاره میکند.
اتان کولبرگ در این مقاله به موضعگیری متفاوت امام علی علیه السلامو برخی دیدگاههای دیگر اشاره، و بدینگونه، یکسان نبودن دیدگاه شیعه امامیه در موضع تقیه را تشریح میکند. وی در قسمت چهارم مقاله، آرای شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، محقق حلی، شهید اول، شیخ جعفر بن خضر مالکی کاشف الغطاء (۱۱۵۴۱۲۲۸ق) و عبدالجلیل قزوینی رازی (اواخر قرن پنجم تا قرن ششم قمری) و همچنین اختلافنظرات میان دانشمندان را تحلیل و بررسی میکند و میکوشد در پژوهشی کوتاه، به همه زاویهها و نظرات مطرح در این باره بپردازد و در نتیجه، دیدگاه و کردار شیعیان امامیه به این اصل را به شکل متفاوت، ناهمگون و ناسازگار به تصویر بکشد.