همین نکته را بیان کرده است. از این رو میتوان این بخش از حدیث را «تفسیری - تبیینی» هم دانست. مضمون این حدیث در منابع دیگر نیز موجود است.۱
دفع بدی با تقیّه (فصّلت: آیه ۳۴)
۲۲. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن سَورَةَ بن كُلَیبٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: لَمّا نَزَلَت هٰذِهِ الآیَةُ عَلى رَسولِ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله؛ (ٱدْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِى بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ)، فَقالَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله: أُمِرتُ بِالتَّقِیَّةِ. فَسارَ بِها عَشراً حَتّى أُمِرَ أَن یَصدَعَ بِما أُمِرَ، وَ أُمِرَ بِها عَلِیٌّ فَسارَ بِها حَتَّى أُمِرَ أَن یَصدَعَ بِها، ثُمَّ أَمَرَ الأَئِمَّةُ بَعضُهُم بَعضاً فَساروا بِها، فَإِذا قامَ قائِمُنا سَقَطَت التَّقِیَّةُ وَ جَرَّدَ السَّیفَ، وَ لَم یَأخُذ مِنَ النّاسِ وَ لَم یُعطِهِم إِلّا بِالسَّیفِ.۲
گونهشناسی و تخریج: تقیّه به عنوان مصداق اوّلی لفظ عامّ «التی هی أحسن» معرّفی شده است و با توجّه به مکّی بودن سوره فصلّت، درونمایه حدیث هم به لحاظ تاریخی با مشکل رو به رو نیست. روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است و روایات دیگری نیز این آیه را در حال و هوای تقیّه معنا کردهاند.۳
حسنه، ائمّه علیهم السّلام و سیّئه، دشمنان ایشان (فصّلت: آیه ۳۴)
۲۳. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن مُحَمَّدِ بن فُضَیلٍ، عَنِ العَبدِ الصّالِحِ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (وَ لَا تَسْتَوِى ٱلْحَسَنَةُ وَ لَا ٱلسَّيِّئَةُ)، فَقالَ: نَحنُ الحَسَنَةُ، وَ بَنو أُمَیَّةَ السَّیِّئَةُ.۴
گونهشناسی و تخریج: روایت، بطن آیه را بیان کرده و از نوع «تأویلی» است.
1.. «قال حدّثنا أبو القاسم العلویّ، [قال: حدّثنا فرات] معنعنا عن جابر، عن أبی جعفر علیه السّلام» (تفسیر فرات: ص۵۰۹).
2.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۲۶.
3.. المحاسن: ج۱ ص۲۵۷، الکافی: ج۲ ص۲۱۸، معانی الأخبار: ص۳۵۸ - ۳۸۶.
4.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۲۶.