99
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

همین نکته را بیان کرده است. از این رو می‏توان این بخش از حدیث را «تفسیری - تبیینی» هم دانست. مضمون این حدیث در منابع دیگر نیز موجود است.۱

دفع بدی با تقیّه (فصّلت: آیه ۳۴)

۲۲. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن سَورَةَ بن كُلَیبٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: لَمّا نَزَلَت هٰذِهِ الآیَةُ عَلى رَسولِ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله‏؛ (ٱدْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِى بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ)، فَقالَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله: أُمِرتُ بِالتَّقِیَّةِ. فَسارَ بِها عَشراً حَتّى أُمِرَ أَن یَصدَعَ بِما أُمِرَ، وَ أُمِرَ بِها عَلِیٌّ‏ فَسارَ بِها حَتَّى أُمِرَ أَن یَصدَعَ بِها، ثُمَّ أَمَرَ الأَئِمَّةُ بَعضُهُم بَعضاً فَساروا بِها، فَإِذا قامَ قائِمُنا سَقَطَت التَّقِیَّةُ وَ جَرَّدَ السَّیفَ، وَ لَم یَأخُذ مِنَ النّاسِ وَ لَم یُعطِهِم إِلّا بِالسَّیفِ.۲

گونه‏شناسی و تخریج: تقیّه به عنوان مصداق اوّلی لفظ عامّ «التی هی أحسن» معرّفی شده است و با توجّه به مکّی بودن سوره فصلّت، درون‏مایه حدیث هم به لحاظ تاریخی با مشکل رو به رو نیست. روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است و روایات دیگری نیز این آیه را در حال و هوای تقیّه معنا کرده‏اند.۳

حسنه، ائمّه علیهم السّلام و سیّئه، دشمنان ایشان (فصّلت: آیه ۳۴)

۲۳. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن مُحَمَّدِ بن فُضَیلٍ، عَنِ العَبدِ الصّالِحِ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (وَ لَا تَسْتَوِى ٱلْحَسَنَةُ وَ لَا ٱلسَّيِّئَةُ)، فَقالَ: نَحنُ الحَسَنَةُ، وَ بَنو أُمَیَّةَ السَّیِّئَةُ.۴

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، بطن آیه را بیان کرده و از نوع «تأویلی» است.

1.. «قال حدّثنا أبو القاسم العلویّ، [قال: حدّثنا فرات‏] معنعنا عن جابر، عن أبی جعفر علیه السّلام» (تفسیر فرات: ص۵۰۹).

2.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۲۶.

3.. المحاسن: ج۱ ص۲۵۷، الکافی: ج۲ ص۲۱۸، معانی الأخبار: ص۳۵۸ - ۳۸۶.

4.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۲۶.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
98

پاکیزگی و ترک آن، ترک پاکسازی دل از لوث شرک است و برخی هم زکات را در آیه به معنای مطلق انفاق دانسته‏اند. بنیاد معنایی که حدیث پیش دید می‏نهد، بر این قرینه قرار دارد که خواستن زکات واجب از مشرکانی که برای خدا انباز قرار می‏دهند، معنا ندارد. بنا بر این، مشرک و زکات را در آیه معنایی دگر است. مشرکان، آنان اند که برای امام نخستین شریک آورند و زکات هم آن حقّی است که امام اوّل برای امام پس از خویش قرار داده و مشرکان پیش‏گفته آن را به امام بعدی نداده‏اند. بدین سان به امام نخستین کافر شدند. چنین به نظر می‏آید که روایت از نوع «تأویلی» است. قسمتی از روایت در تأویل الآیات به طریقی دیگر ذکر شده است.۱

نزول ملائکه بر شیعیان پایمرد در راه ولایت به گاه مرگ و قیامت (فصّلت: آیه ۳۰)

۲۱. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ یَعقُوبَ، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: سَأَلتُ أَبا جَعفَرٍ علیه السّلام عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَامُوا)،‏ قالَ: هُوَ وَ اللّٰهِ ما أَنتُم عَلَیهِ‏ (وَ أَلَّوِ ٱسْتَقَامُوا عَلى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا)، قُلتُ: مَتی تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِكَةُ بِـ (أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ * نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَ فِى ٱلْأَخِرَةِ) فَقالَ: عِندَ المَوتِ وَ یَومَ القِیامَةِ.۲

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، کسانی را که در آیه معرّفی شده‏اند، بر شیعیان تطبیق می‏دهد که در راه ولایت استقامت کرده‏اند. بر این اساس، روایت از نوع «جری و تطبیق» است. آن گاه حدیث بیان می‏کند که در اثر این استقامت به هنگام مرگ و روز قیامت است که ملائکه بر آنان نازل شده، ایشان را اطمینان قلبی می‏بخشند. چنان که برخی مفسّران۳ گفته‏اند، عبارت «التی کنتم توعدون» نشان می‏دهد که این نزول ملائکه بعد از دنیاست و حدیث نیز

1.. «و روى أحمد بن محمّد بن بشّار بإسناده إلى أبان بن تغلب، قال: قال أبو عبد اللّه علیه السّلام‏...» (تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۲۱). این نقل، شامل عبارت «وَیلٌ لِلمُشرِكِینَ الَّذِینَ أَشرَكُوا مَعَ الإِمامِ الأَوَّلِ غَیرَهُ‏ وَ لَم یَرُدُّوا إِلَى الآخَرِ ما قالَ فِیهِ الأَوَّلُ وَ هُم بِهِ كافِرُون‏» از روایت فوق است.

2.. همان: ص۵۲۴.

3.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۷ ص۳۹۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1160
صفحه از 291
پرینت  ارسال به