95
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

سوره احزاب

جنگ با امیر المؤمنین در جمل، مصداقِ گناه آشکار (فاحشه مبیّنه) (احزاب: آیه ۳۰)

۱۵. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَن كَرّامٍ، عَن مُحَمَّدِ بن مُسلِمٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: قالَ لی: أ تَدری ما الفاحِشَةُ المُبَیِّنَةُ؟ قُلتُ: لا قالَ: قِتالُ أَمِیرِ المُؤمِنینَ علیه السّلام؛ یَعنِی أَهلَ الجَمَلِ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: «فاحشه مبینّه» عنوانی عام است و می‏تواند بر هر گناه آشکاری حمل شود و بی شک خروج بر امام بر حق، از مصداق‏های بارز آن است. در حقیقت، روایت، آیه را بر مصداقی در زمان‏های پسین نزول تطبیق داده و از نوع «جری و تطبیق» است.

تسبیحات حضرت زهرا علیها السّلام مصداق ذکر کثیر (احزاب: آیه ۴۱)

۱۶. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَن إِسماعیلَ بن عَمّارٍ، قالَ: قُلتُ لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: قَولُهُ عز و جل‏: (اذكُرُوا اللّٰهَ ذِكراً كَثِيراً) ما حَدُّهُ؟ قالَ: إِنَّ رَسُولَ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله عَلَّمَ فاطِمَةَ علیها السّلام أَن تُكَبِّرَ أَربَعاً وَ ثَلاثِینَ تَكبِیرَةً وَ تُسَبِّحَ ثَلاثاً وَ ثَلاثینَ تَسبیحَةً وَ تُحَمِّدَ ثَلاثاً وَ ثَلاثِینَ تَحمیدَةً، فَإِذا فَعَلتَ ذٰلِكَ بِاللَّیلِ مَرَّةً وَ بِالنَّهارِ مَرَّةً فَقَد ذَكَرتَ اللّٰهَ كَثیراً.۲

گونه‏شناسی و تخریج: در روایت، حدود و ثغور «ذکر کثیر» تبیین شده و از نوع «تفسیری - تبیینی» است. در روایاتی دیگر نیز تسبیح حضرت زهرا علیها السّلام، ذکر کثیر خوانده شده است.۳

سوره سبأ

محقّق شدن ظنّ شیطان در رخدادهای پس از پیامبر صلی الله علیه و آله (سبأ: آیه ۲۰)

۱۷. طریق ۱، عَن ابنِ فضّالٍ عَن عَبدِ الصَّمَدِ بن بَشیرٍ، عَن عَطِیَّةَ العَوفِیِّ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: إِنَّ رَسولَ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله لَمّا أَخَذَ بِیَدِ عَلِی بِغَدِیرِ خُمٍّ فَقالَ: «مَن كُنتُ مَولاهُ

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۴۶.

2.. همان: ص۴۴۶.

3.. برای نمونه، ر. ک: الكافی: ج۲ ص۵۰۰، معانی الأخبار: ص۱۹۳ - ۱۹۴، تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۴۶.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
94

بَصیرٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (فَأَقِم وَجهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطرَتَ اللّٰهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَيها)، قالَ: هِیَ الوَلَایَةُ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: ولایت و نبوّت، از لوازم اعتراف به توحید است۲ و از همین رو، تفسیر «فطرت الهی» به ولایت، از نوع «تفسیری - تبیینی» است. در تفسیر منسوب به قمی۳ و الکافی۴ نیز این روایت یاد شده است.

سوره سجده

دابة الأرض عذابِ ادنی (سجده: آیه ۲۱)

۱۴. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَن مُفَضَّلِ بن صالِحٍ، عَن زَیدٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: العَذابُ الأَدنَىٰ دابَّةُ الأَرضِ.۵

گونه‏شناسی و تخریج: در آیه چنین می‏خوانیم: (وَ لَنُذِيقَنَّهُم مِنَ العَذابِ الأَدنى‏ دُونَ العَذابِ الأَكبَرِ لَعَلَّهُم يَرجِعُون) و خبر می‏دهد که پیش از چشیدن عذاب قیامت، عذاب نزدیک‏تر را خواهند چشید. این روایت، «عذاب ادنیٰ» را دابّة الأرض دانسته است که بنا بر روایاتی که در سوره نمل در باره آن دیدیم، به گاه رجعت و در آخر الزمان می‏آید؛ امّا این احتمال با فرجام آیه: (لَعَلَّهُم يَرجِعُون) سازگار نمی‏نماید؛ چرا که ظاهراً به توبه کافران و معاندان به گاه رجعت امید نیست،۶ مگر این که این عبارت را ترجّی امر غیر ممکن بدانیم. روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۲۷.

2.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۶ ص۱۸۷.

3.. «أخبرنا الحسین بن محمّد، عن المعلّى بن محمّد، عن محمّد بن جمهور، عن جعفر بن بشر، عن علیّ بن أبی حمزة، عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام‏...» (تفسیر القمّی: ج۲ ص۱۵۴).

4.. «علیّ بن إبراهیم، عن صالح بن السّندی، عن جعفر بن بشیر، عن علیّ بن‏ أبی حمزة، عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام‏...» (الکافی: ج ۱ ص ۴۱۸).

5.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۳۷، مختصر بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۹۱.

6.. ر. ک: تفسیر نمونه: ج۱۷ ص۱۵۹، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۳ ص۳۰۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1133
صفحه از 291
پرینت  ارسال به