تَدری؟ ما اسمُها؟ قالَ: نَعَم، اسمُها إِیلِیا قالَ: فالتَفَتَ إِلَیَّ فَقالَ: وَیحَكَ یا أَصبَغُ! ما أَقرَبَ «إِیلِیا» مِن «عَلِیاً».۱
گونهشناسی و تخریج: با توضیحاتی که در حدیث پیشین گذشت، این روایت، از نوع «تفسیری - تبیینی» است.
سوره قصص
بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله به معاد بازگشت به گاهِ رجعت (قصص: آیه ۸۵)
۱۰. طریق ۱: یونُسُ، عَن إِبراهیمَ بنِ عَبدِ الحَمیدِ، عَن أَبانٍ الأَحمَرِ رَفَعَهُ إِلی أبی جَعفَرٍ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: ( إِنَّ الَّذی فَرَضَ عَلَیكَ القُرآنَ لَرادُّكَ إِلى مَعادٍ)، فَقالَ أبو جَعفَرٍ علیه السّلام: ما أَحسَبُ نَبِیَّكُم صلی الله علیه و آله إِلّا سَیَطَّلِعُ عَلَیكُم اطِّلاعَةً.۲
گونهشناسی و تخریج: ظاهر آیه و سیاق، چنین نشان میدهد که مراد از «لرادّک إلی معاد» بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله به مکّه است.۳ حدیث، «معاد» را به رجعت و آشکارگی دوباره پیامبر صلی الله علیه و آله تطبیق داده و از نوع «جری و تطبیق» است. به دیگر سخن، همان گونه که رجعت پیامبر صلی الله علیه و آله به مکّه فتحی بزرگ برای ایشان به شمار میرفت، رجوع او در آخر الزمان و به گاه بر پایی حکومت اسلامی نیز چنین است.۴
ائمّه وجه الهی (قصص: آیه ۸۸)
۱۱. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن یونُسَ بنِ یَعقُوبَ، عَمَّن حَدَّثَهُ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (كُلُّ شَيءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجهَهُ): إِلّا ما أُریدَ بِهِ وَجهُ اللّٰهِ، وَ وَجهُ
1.. «حدّثنا الحسین بن أحمد، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى، حدّثنا یونس بن عبد الرّحمن، عن سماعة بن مهران، عن الفضل بن الزّبیر، عن الأصبغ بن نباتة، قال...» (تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۰۰، مختصر بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۸۷).
2.. مختصر بصائر الدرجات: ص۴۸۹ - ۴۹۰.
3.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۶، ص۸۶ به بعد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۲ ص۴۱۵ به بعد، تفسیر نمونه: ج۱۶ ص۱۸۵ به بعد.
4.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۲ ص۴۱۶.