93
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

اللّٰهِ عَلِیٍّ علیه السّلام.۱

گونه‏شناسی و تخریج: این تفسیر، مبنی بر آن است که برای «وجه»، معنایی وسیع در نظر بگیریم که شامل ذات الهی و تمام متعلّقات ربّانی آن چون دین و داعیان به دین هم بشود.۲ این حدیث نیز «وجه اللّٰه» را به یکی از ائمّه علیهم السّلام منطبق ساخته و از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

سوره عنکبوت

ائمّه علیهم السّلام مصداق عالمون (عنکبوت: آیه ۴۳)

۱۲. طریق ۱۳، عَن ابنِ أَبی عُمَیرٍ، عَن مالِكِ بن عَطِیَّةَ، عَن مُحَمَّدِ بن مَروانَ،۴ عَنِ الفُضَیلِ بن یَسارٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (وَ ما يَعقِلُها إِلَّا العالِمُونَ‏) قالَ: نَحنُ هُم.۵

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث، «عالمون» را بر ائمّه علیهم السّلام منطبق کرده و از نوع «جری و تطبیق» است. این روایت، احادیث هم‏مضمون‏ نیز دارد.۶

سوره روم

ولایت، فطرت الهی که خدا بر آن آفریده‏اند (روم: آیه ۳۰)

۱۳. طریق۱۷: الحَسَنُ بنُ سَعِیدٍ، عَن جَعفَرِ بن بَشیرٍ، عَن عَلِیِّ بن أبی حَمزَةَ، عَن أبی

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۱۷ - ۴۱۸.

2.. الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۲ ص۴۲۱ - ۴۲۲. علّامه طباطبایی بر آن است که اگر «وجه» به دین تفسیر شود، مراد از «هلاک»، فساد و عدم اثر است (ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۶، ص۹۴).

3.. در این سند نیز حسین بن عامر از عبیدی نقل کرده که چنان که گذشت، صورت تصحیف یافتۀ حسین بن احمد است.

4.. در سند «مالک بن عطیّه، عن محمّد بن مروان»، ظاهراً «مالک بن عطیّه و محمّد بن مروان» است به دلیل وجود یک واسطه میان ابن ابی عمیر و فضیل و روایت مستقیم ابن ابی عمیر از محمّد بن مروان.

5.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۲۲.

6.. بصائر الدرجات: ص۲۰۶ - ۲۰۷.

7.. در سند، «أحمد بن الحسین المالکی» آمده؛ ولی «الحسین بن أحمد» صحیح است.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
92

تَدری؟ ما اسمُها؟ قالَ: نَعَم، اسمُها إِیلِیا قالَ: فالتَفَتَ إِلَیَّ فَقالَ: وَیحَكَ یا أَصبَغُ! ما أَقرَبَ «إِیلِیا» مِن «عَلِیاً».۱

گونه‏شناسی و تخریج: با توضیحاتی که در حدیث پیشین گذشت، این روایت، از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

سوره قصص

بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله به معاد بازگشت به گاهِ رجعت (قصص: آیه ۸۵)

۱۰. طریق ۱: یونُسُ، عَن إِبراهیمَ بنِ عَبدِ الحَمیدِ، عَن أَبانٍ الأَحمَرِ رَفَعَهُ إِلی أبی جَعفَرٍ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: ( إِنَّ الَّذی فَرَضَ عَلَیكَ القُرآنَ لَرادُّكَ إِلى‏ مَعادٍ)، فَقالَ أبو جَعفَرٍ علیه السّلام: ما أَحسَبُ نَبِیَّكُم صلی الله علیه و آله إِلّا سَیَطَّلِعُ عَلَیكُم اطِّلاعَةً.۲

گونه‏شناسی و تخریج: ظاهر آیه و سیاق، چنین نشان می‏دهد که مراد از «لرادّک إلی معاد» بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله به مکّه است.۳ حدیث، «معاد» را به رجعت و آشکارگی دوباره پیامبر صلی الله علیه و آله تطبیق داده و از نوع «جری و تطبیق» است. به دیگر سخن، همان گونه که رجعت پیامبر صلی الله علیه و آله به مکّه فتحی بزرگ برای ایشان به شمار می‏رفت، رجوع او در آخر الزمان و به گاه بر پایی حکومت اسلامی نیز چنین است.۴

ائمّه وجه الهی (قصص: آیه ۸۸)

۱۱. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن یونُسَ بنِ یَعقُوبَ، عَمَّن حَدَّثَهُ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (كُلُّ شَي‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجهَهُ): إِلّا ما أُریدَ بِهِ وَجهُ اللّٰهِ، وَ وَجهُ

1.. «حدّثنا الحسین بن أحمد، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى، حدّثنا یونس بن عبد الرّحمن، عن سماعة بن مهران، عن الفضل بن الزّبیر، عن الأصبغ بن نباتة، قال‏...» (تأویل الآیات الظاهرة: ص۴۰۰، مختصر بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۸۷).

2.. مختصر بصائر الدرجات: ص۴۸۹ - ۴۹۰.

3.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۶، ص۸۶ به بعد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۲ ص۴۱۵ به بعد، تفسیر نمونه: ج۱۶ ص۱۸۵ به بعد.

4.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۲ ص۴۱۶.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1126
صفحه از 291
پرینت  ارسال به