طالِبٍ علیه السّلام، یَبرُزُ عِندَ زَوالِ الشَّمسِ عَلى رُؤُوسِ النّاسِ ساعَةً حَتّى یَبرُزَ وَجهُهُ یَعرِفُ النّاسُ حَسَبَهُ وَ نَسَبَهُ. ثُمَّ قالَ: أَ ما إِنَّ بَنی أُمَیَّةَ لَیَخبِیَنَّ الرَّجُلُ مِنهُم إِلى جَنبِ شَجَرَةٍ فَتَقُولُ: هٰذا رَجُلٌ مِن بَنی أُمَیَّةَ فاقتُلوهُ.۱
گونهشناسی و تخریج: بر اساس معنایی که از نوع تعبیر آیه به دست میآید، روایت، آن را بر رجعت امام علی علیه السّلام و مجازات ستمگران تطبیق کرده است. این روایت نیز از نوع «جری و تطبیق» است.
خروج قائم، وعده الهی به ستمکاران بهرهمند از دنیا (شعرا: آیه ۲۰۵ - ۲۰۶)
۷. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَن صَفوانَ بن یحیی، عَن أبی عُثمانَ، عَن مُعَلى بن خُنَیسٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِهِ عز و جل: (أ فَرَأَيتَ إِن مَتَّعناهُم سِنِينَ * ثُمَّ جاءَهُم ما كانُوا يُوعَدُونَ) قالَ: خُروجُ القائِمِ علیه السّلام، (ما أَغنى عَنهُم ما كانُوا يُمَتَّعُونَ) قالَ: هُم بَنو أُمَیَّةَ الَّذینَ مُتِّعوا فی دُنیاهُم.۲
گونهشناسی و تخریج: روایت، مفهوم عامّ آیه را بر مصداقی نوپدید تطبیق داده است، بدین معنا که بهرهوران مورد اشاره در آیه را بر بنی امیّه و وعید الهی بر آنان را خروج قائم دانسته است. این حدیث، از نوع «جری و تطبیق» است. در چندین روایت دیگر نیز مراد از آیه (أ فَرَأَيتَ إِن مَتَّعناهُم سِنِينَ * ثُمَّ جاءَهُم ما كانُوا يُوعَدُونَ * ما أَغنى عَنهُم ما كانُوا يُمَتَّعُونَ) بنی امیّه دانسته شده است.۳
سوره نمل
چیستی دابة الأرض (نمل: آیه ۸۲)
۸. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَن بَعضِ أَصحابِهِ، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: قالَ أبو جَعفَرٍ علیه السّلام: أَیُّ شَیءٍ یَقولُ النّاسُ فی هٰذِهِ الآیَةِ: (وَ إِذا وَقَعَ القَولُ عَلَيهِم أَخرَجنا لَهُم دَابَّةً مِنَ الأَرضِ تُكَلِّمُهُم)