۳. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَنِ المُثَنَّى الحَنّاطِ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن عَجلانَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُم ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللّٰهَ عَلى نَصرِهِم لَقَدِيرٌ)، قالَ: هِیَ فی القائِمِ علیه السّلام وَ أَصحابِهِ.۱
گونهشناسی و تخریج: در این روایت، قائم و اصحابش، مصداق کسانی معرّفی شدهاند که بر آنها ظلم و به آنان اذن جهاد داده شده است. پس این حدیث نیز از گونه «جری و تطبیق» است. عین این روایت در الغیبةی نعمانی نیز آمده است.۲
سوره فرقان
اوصیا مصداق آیه (فرقان: آیه ۶۳)
۴.طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ۳ فُضَیلِ بن صالِحٍ۴، عَن مُحَمَّدٍ الحَلَبِیِّ، عَن زُرارَةَ وَ حُمرانَ وَ مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام؛ فی قَولِهِ عز و جل (وَ عِبادُ الرَّحمنِ الَّذينَ يَمشُونَ عَلى الأَرضِ هَوناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً)، قالَ: هٰذِهِ الآیاتُ لِلأَوصِیاءِ، إِلى أَن تَبلُغُوا: (حَسُنَت مُستَقَرًّا وَ مُقاماً).۵
گونهشناسی و تخریج: روایت در صددِ بیان یکی از مصداقهای آیه است که در عصر نزول، معهود و شناخته نبوده است. پس میتوان آن را از نوع «جری و تطبیق» دانست. روایات متعدّدی مورد نزول این آیه را در شأن اوصیا دانستهاند.۶
1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۳۴.
2.. «أخبرنا علیّ بن الحسین المسعودی قدس سره، قال: حدّثنا محمّد بن یحیى العطّار القمّیّ، قال: حدّثنا محمّد بن حسّان الرّازیّ، قال: حدّثنا محمّد بن علیّ الكوفیّ، قال: حدّثنا عبد الرّحمن بن أبی نجران، عن القاسم، عن أبی بصیرٍ، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...» (الغیبة، نعمانی: ص ۲۴۱).
3.. «عن» درست است.
4.. «مفضّل بن صالح» درست است؛ زیرا راویای که با عنوان «فضیل بن صالح» یافت نمیشود و عبیدی با واسطۀ یونس از مفضّل بن صالح روایت دارد. همچنین مفضّل از محمّد بن علی حلبی، زراره و محمّد بن مسلم روایت دارد.
5.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۷۷ - ۳۷۸.
6.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص۲۹۳، الكافی: ج۱ ص۴۲۷، المناقب، ابن شهرآشوب: ج۲ ص۲۰۱، تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۷۸.