83
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

أبی الخیر صالح بن أبی حمّاد الرازی، عن بکر بن صالح،۱ عن محمّد بن حسّان...». به دیگر سخن، احتمال دارد عیّاشی با واسطه علی بن عبد اللّٰه بن مروان بغدادی (از اصحاب امام عسکری علیه السّلام)۲ از عبیدی نقل کرده باشد. عیّاشی در باره او می‏گوید:

و أمّا علیّ بن عبد اللّٰه بن مروان فإنّ القوم - یعنی الغلاة - یُمتحن فی أوقات الصلوات، و لم أحضره فی وقت صلاة، و لم أسمع فیه إلّا خیراً.۳

نقل عیّاشی از علی بن عبد اللّٰه، نقلی معهود نیست و علی به عنوان راوی از عبیدی یا ناقل کتاب‏های او شناخته شده نیست. افزون بر این، این حدیث حکایتگر پرسش‏های یحیی بن اکثم از امام هادی علیه السّلام است و بر فرض اثبات استخراج آن از آثار عبیدی، با کتاب المسائل او تناسب دارد.

طریق ۴۴: علیّ بن شبل بن أسد الوکیل، عن ظفر بن حمدون بن أحمد بن شدّاد البادرائی أبی منصور، عن إبراهیم بن إسحاق الأحمری النهاوندی، عن محمّد بن عیسی بن عبید (الأمالی طوسی)

یک روایت تفسیری از این طریق آمده است. در باره علی بن شبل در کتاب‏های رجالی اطّلاعی در اختیار نیست. تنها در همین سند آمده که شیخ طوسی این حدیث را به گاه قرائت بر علی بن شبل در باب مُحوّل بغداد، شنیده است. ظفر بن حمدون نیز راوی‏ای ناشناخته است که این حدیث را در وطنش بادرایا، در نهروان و میان واسط و بغداد،۴ از او شنیده‏اند. بی شک، این حدیث از کتاب‏های «ابو اسحاق ابراهیم بن اسحاق احمری نهاوندی»۵ گرفته شده است؛ زیرا سند پیش‏گفته با طرق موجود به

1.. در اسانید، صالح بن ابی حمّاد از بکر بن صالح نقل می‏کند و چنین بر می‏آید که در این سند، جای این دو راوی با هم عوض شده و در سند قلب رخ داده است.

2.. ر. ک: رجال الطوسی: ش۵۰۸۷.

3.. رجال الکشّی: ش۱۰۱۴.

4.. ر. ک: معجم البلدان: ج۱ ص۳۱۶.

5.. رجالیان شیعه او را چنین تضعیف کرده‏اند: «كان ضعیفاً فی حدیثه، متّهماً فی دینه» (الفهرست: ش۹)، «ضعیف» (رجال الطوسی: ش۵۹۹۴)، «كان ضعیفاً فی حدیثه مَتهوماً» (رجال النجاشی: ش۲۱)، «فی حدیثه ضعف، و فی مذهبه ارتفاع، و یروی الصحیح و السقیم، و أمره مختلط» (رجال ابن الغضائری: ش۹). در عین حال، شیخ طوسی کتاب‏های او را به راستی و استواری نزدیک می‏شمارد (الفهرست، طوسی: ش۹).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
82

طریق ۴۲: مظفّر بن جعفر العلوی، عن جعفر بن محمّد بن مسعود و حیدر بن نعیم السمرقندی، عن محمّد بن مسعود، عن علیّ بن محمّد بن شجاع، عن محمّد بن عیسی بن عبید(کمال الدین و تمام النعمة)

با این طریق، یک حدیث تفسیری گزارش شده و در حقیقت، طریق صدوق به آثار عیّاشی است. گفتنی است که در این جا مظفّر بن جعفر، افزون بر پسر عیّاشی، از «ابو احمد حیدر بن نعیم سمرقندی» در راه رسیدن به آثار عیّاشی بهره برده است. سمرقندی، راوی‏ای عالم، فاضل و جلیل القدر و از ملازمان و مصاحبان عیّاشی بوده که تمام کتاب‏های او را روایت کرده است.۱ عیّاشی، خود این روایت را به واسطه «علی بن محمّد بن شجاع نیشابوری» از محمّد بن عیسی بن عبید نقل می‏کند. علی بن محمّد بن شجاع، در شمار راویان تفسیر عبیدی نیامده است و نقل‏های غیر تفسیری نیز از عبیدی دارد. از این رو نمی‏توان این روایت را هم بر آمده از تفسیر یاد شده دانست.

طریق ۴۳: مظفّر بن جعفر العلوی، عن جعفر بن محمّد بن مسعود العیّاشی، عن محمّد بن مسعود العیّاشی، عن علیّ بن عبد اللّٰه بن مروان، عن بکر بن صالح الرازی، عن أبی الخیر صالح بن أبی حمّاد الرازی، عن محمّد بن حسّان الرازی، عن محمّد بن عیسی بن عبید (علل الشرائع)

یک روایت تفسیری با این سند وجود دارد که طریق صدوق به آثار عیّاشی است. شگفت آن است که بر پایه ظاهر این طریق، میان عیّاشی و محمّد بن عیسی بن عبید، چهار واسطه وجود دارد، حال آن که در طریق‏های پیشین دیدیم که عیّاشی می‏تواند با یک واسطه از عبیدی نقل کند. نکته دیگر، آن که: بکر بن صالح رازی، صالح بن ابی حمّاد و محمّد بن حسّان رازی بر عبیدی تقدّم طبقه دارند.۲ بدین سان محتمل است که پیش از عبیدی «و» تحویل، به «عن» تصحیف شده باشد؛ یعنی سند، متشکّل از این دو سند باشد: «محمّد بن مسعود العیّاشی، عن علیّ بن عبد اللّٰه بن مروان، عن محمّد بن عیسی بن عبید...» و «محمّد بن مسعود العیّاشی، عن علیّ بن عبد اللّٰه بن مروان، عن

1.. الفهرست، طوسی: ش۲۹۵، رجال الطوسی: ش۶۰۷۳.

2.. مرحوم آیة اللّٰه بروجردی، عبیدی را از طبقۀ هفتم و این سه تن را از طبقۀ ششم دانسته است.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1268
صفحه از 291
پرینت  ارسال به