طریق ۳۸: مظفّر بن جعفر العلوی، عن جعفر بن محمّد بن مسعود، عن محمّد بن مسعود، عن حمدویه بن نصیر، عن محمّد بن عیسی بن عبید (کمال الدین و تمام النعمة)
یک نقل، از این طریق آمده است. صدوق بیشتر، از این طریق از عیّاشی نقل میکند.۱ «مظفّر بن جعفر بن محمّد بن عبد اللّٰه بن محمّد بن عمر بن علی بن ابی طالب علوی»، استاد شیخ صدوق، روایتگر آثار و کتابهای عیّاشی از طریق پسر او، «جعفر بن محمّد بن مسعود عیّاشی» است.۲ بنا بر این، صدوق این حدیث را از کتابهای عیّاشی بر گرفته است؛ امّا با توجّه به عدم وجود حمدویه بن نصیر در طریق تفسیر عبیدی در فهرستها و وجود نقلهای غیر تفسیری از همین طریق با موضوعات واحد، به نظر نمیرسد که این نقلها از تفسیر محمّد بن عیسی گرفته شده باشند.
طریق ۳۹: محمّد بن مسعود العیّاشی، عن حمدویه بن نصیر الکشّی و إبراهیم بن نصیر الکشّی، عن محمّد بن عیسی بن عبید (رجال الکشّی)
این تک نقل با درونمایه تفسیری در کتاب رجال الکشّی آمده است. این کتاب از اصول اوّلیه رجالی شیعه است که ابو عمرو محمّد بن عمر بن عبد العزیز کشّی آن را نوشته است. نجاشی در باره او چنین مینویسد: «كان ثقة عیناً، و روى عن الضعفاء كثیراً، و صحب العیاشی و أخذ عنه و تخرّج علیه و فی داره التی كانت مرتعاً للشیعة و أهل العلم، له كتاب الرجال كثیر العلم و فیه أغلاط كثیرة.۳
شیخ طوسی هم شرح حال او را چنین آورده است:
«ثقة بصیر بالأخبار و بالرجال حسن الاعتقاد. له كتاب الرجال».۴