79
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

القاسم عبد الرحمن بن محمّد بن عبد الرحمن حسنی / حسینی هاشمی قرشی» از عیّاشی نقل می‏کند.۱ عبد الرحمن بن مُحَمَّد، راوی اصلی تفسیر فرات کوفی است۲و به لحاظ رجالی، فردی مهمل است. طریق بالا با طرق پیش‏گفته یکسان است و نمی‏توان آن را طریق به تفسیر عبیدی دانست.

طریق ۳۶: علیّ بن موسی بن إسحاق، عن محمّد بن مسعود العیّاشی، عن جعفر بن محمّد بن أیّوب السمرقندی، عن عمرکی بن علیّ البوفکی عن محمّد بن عیسی بن عبید (شواهد التنزیل)

یک نقل از این طریق در کتاب حسکانی وجود دارد. «علی بن موسی بن اسحاق» راوی تفسیر عیّاشی برای حاکم حسکانی بوده است۳ که راوی‏ایی مهمل و ناشناخته است. به دلایلی که گذشت، وجود این حدیث در تفسیر عبیدی مورد تردید است.

طریق ۳۷: محمّد بن مسعود العیّاشی، عن حمدویه بن نصیر الکشّی، عن محمّد بن عیسی بن عبید (تفسیر العیّاشی)

یک نقل از این طریق در تفسیر العیّاشی وجود دارد. در این جا عیّاشی از طریق «ابو الحسن حمدویه بن نصیر بن شاهی کشّی» از عبیدی نقل می‏کند. حمدویه را به «عدیم النظیر فی زمانه، كثیر العلم و الروایة، ثقة حسن المذهب»۴ توصیف کرده‏اند. این روایت تفسیری بر مدار پرسش و پاسخ بنیان نهاده شده است. از این رو اگر هم از کتاب‏های عبیدی باشد، در کتاب المسائل او آمده است. افزون بر این، در نقل‏هایی که واسطه حمدویه است، نوعاً سند به یونس ختم می‏شود و این احتمال، اخذ از کتاب‏های یونس را نیز پدید می‏آورد.

1.. گفتنی است که عیّاشی گاه با واسطه «ابو بکر نجّار» و «فرّاء» نقل می‏کند و گاه به صورت مستقیم. از بررسی اسناد ما قبل نقل‏های مستقیم و نوع نقل حاکم از عبد الرحمن بن محمّد، چنین بر می‏آید که در این اسناد، افتادگی وجود ندارد و حسکانی در واقع از او بدون واسطه حدیث شنیده است.

2.. در سند روایات فراوانی از تفسیر فرات حضور دارد. حاکم حسکانی نیز تفسیر فرات را از او دریافته است.

3.. واسطه‏گری او میان حاکم و عیّاشی این مطلب را نشان می‏دهد (برای نمونه، ر. ک: شواهد التنزیل: ج۱ ص۳۰، ۷۹، ۲۴۹، ۴۸۱، و ج۲ ص۴۵۱.

4.. رجال الطوسی: ش۶۰۷۴.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
78

حسکانی» و «ابن حذّاء»، از محدّثان اهل سنّت و حنفی‏مذهب است. گزارش رجال‏شناسان اهل سنّت نشان می‏دهد که او به مسائل مربوط به فضائل اهل بیت علیهم السّلام عنایت داشته و برای نمونه در مجلسی به دفاع از حدیث ردّ الشمس و تصحیح آن پرداخته است.۱ کتاب شواهد التنزیل لقواعد التفضیل او نیز در همین راستاست. چنان که از مقدّمه کتاب بر می‏آید، یکی از کرامیان خراسان، نزول آیات و سوره‏های قرآن در باره امام علی علیه السّلام و اهل بیت، از جمله سوره (هَل أتی) را انکار کرده و از همین روی، حاکم حسکانی بر آن شده است که با نگارش این کتاب بدو پاسخ گوید.۲ حسکانی در این كتاب ۲۱۰ آیه را به ترتیب سوره‏هاى قرآن آورده و ذیل هر كدام، روایاتى را از مشایخ خود نقل كرده است. مجموع این روایات بیش از ۱۲۰۰ روایت است. چنین می‏نماید که حاکم حسکانی نیشابوری به گاهِ تألیف کتاب شواهد التنزیل نسخه کامل و مُسنَدِ تفسیر العیّاشی را در اختیار داشته و از آن نقل کرده است. سه نقل پیش‏گفته نیز در حقیقت برگرفته از تفسیر العیّاشی و مشابه با طریق پیشین اند، با این تفاوت که در این جا عمرکی بن علی با مشارکت «ابو سعید حمدان بن سلیمان بن عمیره نیشابوری» از عبیدی نقل می‏کند. نجاشی، حمدان را «ثقة من وجوه أصحابنا» خوانده است.۳ او کتابی نیز داشته که محمّد بن یحیی عطّار آن را نقل کرده است.۴ عمرکی بن علی و حمدان بن سلیمان، در کتاب‏های فهرست، از راویان کتاب التفسیر محمّد بن عیسی نیامده‏اند و با وجود محتوای تفسیری روایت و بر گرفته شدن آن از تفسیر العیّاشی، نمی‏توان با اطمینان آن را از روایات تفسیر عبیدی دانست.

طریق ۳۵: أبو القاسم عبد الرحمن بن محمّد الحسینی، عن محمّد بن مسعود العیّاشی، عن جعفر بن محمّد بن أیّوب السمرقندی، عن عمرکی بن علیّ البوفکی، عن محمّد بن عیسی بن عبید (شواهد التنزیل)

یک نقل از این طریق در شواهد التنزیل وجود دارد و حاکم حسکانی از طریق «ابو

1.. برای بررسی بیشتر در بارۀ او، ر. ک: شواهد التنزیل: ج۱ ص۹ - ۱۷ (مقدّمۀ استاد محمّدباقر محمودی).

2.. همان: ص۱۹ - ۲۰.

3.. ر. ک:‏ رجال النجاشی: ش۳۵۷.

4.. ر. ک: رجال النجاشی: ش۳۵۷،الفهرست، طوسی: ش۲۵۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1396
صفحه از 291
پرینت  ارسال به