طریق ۲۹: محمّد بن محمّد بن عِصام الکلینی، عن محمّد بن یعقوب الکلینی، عن علیّ بن محمّد علّان الکلینی، عن محمّد بن عیسی بن عبید (التوحید و معانی الأخبار)
یک حدیث تفسیری از این طریق وجود دارد که در آن، شیخ صدوق از طریق شاگرد محمّد بن یعقوب کلینی و راوی ناشناخته اهل کلین، محمّد بن محمّد بن عِصام کلینی،۱ از عبیدی نقل کرده است. محتوای حدیث با کتاب المسائل عبیدی تناسب دارد، افزون بر این که نقل تفسیر محمّد بن عیسی به وسیله علّان کلینی در جایی گزارش نشده است.۲
طریق ۳۰: محمّد بن جعفر الأسدی الکوفی عمّن ذکره، عن محمّد بن عیسی بن عبید(الکافی)
یک حدیث از این طریق نقل شده است. واسطه میان عبیدی و محمّد بن جعفر اسدی روشن نیست و در باره اخذ یا عدم اخذ از کتابهای عبیدی نمیتوان قضاوتی چندان کرد.۳ درونمایه این حدیث و احادیث دیگری که محمّد بن جعفر اسدی از عبیدی نقل میکند، نوعاً با کتاب المسائل سازگاری بیشتری دارد.
طریق ۳۱: علیّ بن أحمد بن محمّد بن عمران الدقّاق، عن محمّد بن جعفر الأسدی الکوفی، عمّن ذکره، عن محمّد بن عیسی بن عبید(التوحید)
این دقیقاً همان حدیث بالاست که شیخ صدوق به واسطه استاد خویش آن را از اسدی دریافت کرده است.
طریق ۳۲: محمّد بن جعفر الرزّاز، عن محمّد بن عیسی بن عبید (تفسیر القمی)
دو روایت تفسیری بدین طریق در تفسیر القمی وجود دارد. این روایات ظاهراً از نویسنده تفسیر منسوب به قمی اند، نه از علی بن ابراهیم. تنها از این آگاهیم که رزّاز، ناقل اصلی دو کتاب «المعرفة» و «التجمّل و المروة» از کتابهای محمّد بن عیسی بن عبید برای ابو غالب