جمله راویان کتاب المحاسن برقی در کتابهای فهرست اند.۱ به دلایلی که ذیل طریق پیشین گذشت، اخذ از کتاب التفسیر عبیدی یقینی نیست، افزون بر این که در این نقل، سند پیشگفته بر سند معهود کلینی به کتابهای یونس (علی بن إبراهیم، عن محمّد بن عیسی، عن یونس) عطف شده که احتمال اخذ حدیث از کتابهای یونس را تقویت میکند.
طریق ۲۵: علیّ بن بابویه، عن أحمد بن إدریس الأشعری، عن أحمد بن محمّد البرقی، عن محمّد بن عیسی بن عبید(معانی الأخبار)
در یک روایت تفسیری که از این طریق نقل شده است، پدر شیخ صدوق از رهگذر «ابو علی احمد بن ادریس اشعری قمی» (م۳۰۶ق) از برقی نقل میکند. با توجّه به این که در این جا نیز برقی، راوی اصلی از عبیدی است و به دلایلی که در طرق پیشتر گذشت، نمیتوان اطمینان یافت که این نقل در تفسیر عبیدی وجود داشته است.
طریق ۲۶: عدّة من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، عن محمّد بن عیسی بن عبید(الکافی)
مراد از «عدّة من أصحابنا» در این سند: علی بن محمّد علّان کلینی،۲ محمّد بن ابی عبد اللّٰه جعفر اسدی،۳ محمّد بن حسن طائی رازی۴ و محمّد بن عقیل کلینی۵ است. اینان همه به واسطه «سهل بن زیاد»۶ از محمّد بن عیسی بن عبید نقل کردهاند. با توجّه به
1.. ر. ک:رجال النجاشی: ش۱۸۲، الفهرست، طوسی: ش۶۵.
2..ابو الحسن علی بن محمّد بن ابراهیم بن ابان رازی کلینی، معروف به «علّان»، دایی و استاد کلینی است. نجاشی او را با تعبیر «ثقة عین» توصیف کرده است (ر. ک: رجال النجاشی: ش۶۸۲).
3.. ابو الحسین محمّد بن ابی عبد اللّٰه جعفر بن محمّد بن عون اسدی کوفی (م۳۱۲ق) یکی از ابواب ناحیۀ مقدّسه و ساکن ری بوده است (ر. ک: رجال النجاشی: ش۱۰۲۰، الفهرست، طوسی: ش۶۶۱، رجال الطوسی: ش۶۲۷۸). نجاشی در بارۀ او نوشته است: «كان ثقة صحیح الحدیث إلّا أنّه روى عن الضعفاء، و كان یقول بالجبر و التشبیه» (رجال النجاشی: ش۱۰۲۰).
4.. او از مشایخ کلینی است و کلینی در الکافی ۱۲۲ بار از او نقل کرده است. رجالیان متقدّم از او اطّلاعی به دست ندادهاند.
5.. کلینی، تنها یک بار از او نقل کرده است. رجالشناسان کهن در بارۀ او اظهار نظری ندارند.
6.. او ابو سعید سهل بن زیاد آدمی رازی است. حال رجالی سهل بن زیاد، محلّ مناقشه است.(( بیشتر متقدّمان، او را تضعیف کردهاند ر. ک: (رجال الکشّی: ش۱۰۶۸، الفهرست، طوسی: ش۳۳۹؛ رجال النجاشی: ش۴۹۰، رجال ابن الغضائری: ش۶۵، الاستبصار: ج۳ ص۲۶۱). و تنها شیخ طوسی او را توثیق کرده است (ر. ک: رجال الطوسی: ش۵۶۹۹). متأخّران در بارۀ او متّفق نیستند، در حالی که برخی، ادلّۀ تضعیف او را میدانند،( برای نمونه، ر. ک: معجم رجال الحدیث: ج۹ ص۳۵۶، قاموس الرجال: ج۵ ص۳۶۰). برخی دیگر با آوردن قرائنی چون کثیر الروایه بودن او، سدید و مقبول بودن روایاتش، روایت بسیار اجلّا از او، اثرگذاری مبانی اختلافی کلامی در تضعیفات او و...بر وثاقت یا حسن حال او گردن نهادهاند (برای نمونه، ر. ک: تعلیقة علی منهج المقال: ص۱۹۸، تنقیح المقال: ج۲ ص۷۵ - ۷۶)