طریق۱۴: علیّ بن الحسین بن موسی بن بابویه القمّی، عن سعد بن عبد اللّٰه الأشعری، عن محمّد بن عیسی بن عبید (کتاب من لا یحضره الفقیه، علل الشرائع، ثواب الأعمال، کمال الدین و تمام النعمة، الخصال، التوحید، معانی الأخبار، قصص الأنبیاء، الخرائج و الجرائح، تأویل الآیات الظاهرة)
یازده نقل با این سند گزارش شده است.۱ حلقه مشترک تمام آنها سعد بن عبد اللّٰه اشعری است که راوی کتاب المسائل محمّد بن عیسی بن عبید است. درونمایه بیشتر روایات، بر پرسش و پاسخ میان امام و راوی بنیان نهاده شده است.
طریق ۱۵: محمّد بن الحسن بن الولید، عن سعد بن عبد اللّٰه الأشعری، عن محمّد بن عیسی بن عبید (کتاب من لا یحضره الفقیه، کمال الدین و تمام النعمة)
دو روایت تفسیری با این طریق وجود دارد. راوی از عبیدی در این گزارشها نیز سعد بن عبد اللّٰه اشعری است که نقل تفسیر عبیدی از سوی او مستند روشنی ندارد.
طریق ۱۶: أحمد بن محمّد بن یحیی العطّار، عن سعد بن عبد اللّٰه الأشعری، عن محمّد بن عیسی بن عبید(کمال الدین و تمام النعمة)
این سند کاملاً مطابق با طریق نجاشی با کتاب المسائل عبیدی در رجال النجاشی است و یک روایت با مضمون تفسیری با آن یافت شد.
طریق ۱۷: محمّد بن جعفر الرزّاز، عن محمّد بن أحمد بن یحیی، عن محمّد بن عیسی بن عبید(تفسیر القمی)
یک نقل در تفسیر القمی از این طریق وجود دارد. این روایت از منقولات نویسنده تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم (احتمالاً علی بن حاتم قزوینی) است؛ زیرا محمّد بن جعفر رزّاز، در اسناد هیچ یک از کتابهای مشهور حدیثی به عنوان استاد علی بن ابراهیم نقشآفرینی نکرده است. رزّاز این حدیث را از ابو جعفر محمّد بن احمد بن