61
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

الرحمن گرفته شده‏اند؛ زیرا حلقه مشترک در همه آنها یونس است و سندها در او با یکدیگر می‏پیوندند. چنین سندی: «علیّ بن إبراهیم، عن محمّد بن عیسی بن عبید، عن یونس بن عبد الرحمن...» با برخی طرق نقل کتاب‏های یونس در فهارس شیعی تا حدودی منطبق است.۱ نوع تعلیق‏ها و تحویل‏های سند در الکافی هم نشان از منبعیت کتاب‏های یونس برای این روایات است. در فصل پیشین هم ملاحظه کردیم که عبیدی چنان پیوند وثیقی با جریان یونس دارد که او را «یونسی» خوانده‏اند. استثنای انفرادات عبیدی از کتاب‏های یونس هم میزان نقش‏آفرینی او را در گزارش میراث یونس نشان می‏دهد. آری، می‏توان گفت که عبیدی با توجّه به تعلّق فکری به سنّت یونس بن عبد الرحمن، از منقولات او در آثار خویش بهره می‏برده است؛ امّا این نکته برای اثبات وجود این منقولات در کتاب التفسیر عبیدی بسنده نیست.

دو نقل تفسیر القمی هم حکایتگر مسائل معروف یحیی بن اکثم از امام هادی علیه السّلام در موضوعات مختلف فقهی و قرآنی است. محتوا و درون‏مایه چندبعدی روایت که به مباحث قرآنی ویژه نیست، وجود آن را در کتاب المسائل عبیدی موجّه‏تر می‏سازد.

طریق۴: محمّد بن أحمد علوی، عن أحمد بن زیاد، عن علی بن إبراهیم، عن محمّد بن عیسی بن عبید... (الاختصاص)

یک نقل از این طریق وجود دارد که فرجام آن به طریقی چون طریق بالا منتهی می‏شود. منبع این حدیث، کتاب الاختصاص منسوب به شیخ مفید است. دانشیان با بررسی اسانید کتاب، دقّت در طبقات مشایخ مؤلّف و مقایسه سبک حدیث‏نگاری و مضامین کتاب و آرای مطرح شده در آن با روش حدیث‏نگاری و دیدگاه‏های شیخ مفید و توجّه دادن به عدم وجود کتابی با عنوان الاختصاص در آثار شیخ مفید و...، به درستی، عدم انتساب کتاب به مفید را نشان داده‏اند.۲

1.. «و أخبرنا ابن أبی جید، عن محمّد بن الحسن، عن الصفّار، عن محمّد بن عیسى بن عبید، عن یونس» (الفهرست، طوسی: ش۸۱۳).

2.. ر. ک: مقالۀ «شیخ مفید و الاختصاص»، سیّد جواد شبیری: مجموعه مقالات کنگرۀ شیخ مفید: ش۹۲،(( ۱۴۱۳ق، ص۱۹۱ - ۲۲۵.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
60

گفتار سوم:

طرق و منابع روایات تفسیری

طریق۳: علیّ بن إبراهیم، عن محمّد بن عیسی بن عبید... (الکافی و تفسیر القمّی)

۴۶ نقل با این طریق در کتاب الکافی (۴۴ نقل) و تفسیر القمی (دو نقل) آمده است. گفتنی است که تفسیر منسوب به قمی در حقیقت، آمیزه‏ای از تفسیر علی بن ابراهیم بن هاشم قمی، تفسیر ابو الجارود و منقولات تفسیری نویسنده (احتمالاً علی بن حاتم قزوینی) است.۱ دو نقل یاد شده، بر گرفته بی شک از تفسیر ابو الحسن علی بن ابراهیم بن هاشم قمی (زنده به ۳۰۷ق) از مشایخ مهمّ کلینی و عالمان بزرگ امامیّه در قرن‏های سوم و چهارم هجری است که نجاشی در وصفش می‏نویسد: «ثقة فی الحدیث ثبت معتمد صحیح المذهب سمع فأكثر (و أكثر) و صنّف كتبا».۲ دلیل برگفته شدن دو حدیث بالا از تفسیر علی بن ابراهیم آن است که سند یکی از آنها چنین است «قالَ: فحدّثنی أبی عن المحمودی و محمّد بن عیسى‏ بن عُبَید...».۳ این سند با ابراهیم بن هاشم آغاز می‏شود که استاد مسلّم پسر خود (علی بن ابراهیم) است و آن گاه تحویلی در سند رخ می‏دهد و راوی از محمّد بن عیسی بن عبید نقل می‏کند که از اساتید به نام علی بن ابراهیم است. سند دیگر هم حدّثنی محمّد بن عیسى‏...» دارد که با توجّه به تعبیر صریح «حدّثنی» و شاگردی قمی نزد عبیدی، نشان می‏دهد این هم از منقولات تفسیر علی بن ابراهیم است. ‏تمام روایات موجود در الکافی از کتاب‏های یونس بن عبد

1.. برای بررسی بیشتر در این باره ر. ک: «پژوهشی پیرامون تفسیر قمی»، كیهان اندیشه: ش۳۲، ۱۳۶۹ش، ص۹۴، نقد و بررسی تفسیر قمی، ص۱۲۸ - ۱۳۹.

2.. رجال النجاشی: ش۲۳۸.

3.. تفسیر القمی: ج۲ ص۲۷۸ - ۲۷۹.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1232
صفحه از 291
پرینت  ارسال به