سلیمان حلّی در مختصر بصائر الدرجات و سیّد شرف الدین استرآبادی در تأویل الآیات الظاهرة آورده است.۱ روایات منقول از عبیدی در دو کتاب مختصر البصائر و تأویل الآیات الظاهرة آمده است.
کتاب مختصر بصائر الدرجات منسوب به عز الدین ابو محمّد حسن بن سلیمان بن محمّد حلّى (م بعد از ۸۰۲ق) از شاگردان شهید اوّل است. این کتاب، آمیزهای از منتخب احادیث بصائر الدرجات سعد بن عبد اللّٰه اشعری و روایاتی در موضوع رجعت در غیر کتاب بصائر الدرجات و روایاتی در موضوعات دیگر است. به باور برخی محقّقان، کتاب حاضر، دفتر یا نسخهای پریشاناحوال است که سبب پریشانی آن، یا این است که کتاب مسوده مؤلّف بوده و قسمتهای مختلفی را در آن کتابت کرده، ولی موفق به پاکنویس و جدا کردن آنها نشده است، یا این که این کتاب، دست کم، سه نسخه داشته که برگهای آن نسخه اصلی در طول زمان، پریشان و پس و پیش شده و آن گاه بسیاری از نسخههای بعدی بر اساس همان نسخه پریشان کتابت شده است. این نسخههای پریشان گاهی به نام مختصر بصائر الدرجات و گاهی به نام کتاب الرجعة خوانده شده و در واقع هر کدام از این نامها ناظر به بخشی از این نسخه بوده است.۲
منبع دیگر روایات تفسیری عبیدی با طریق پیشگفته، کتاب تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرةی سید شرف الدین على حسینى استرآبادى، متوفّاى اواخر قرن دهم هجرى است. هدف او گردآوری روایات فضائل قرآنی اهل بیت علیهم السّلام و مثالب قرآنی دشمنان ایشان است و در این راه از منابعی چون: تفسیر ابن ماهیار، کنز الفوائد کراجکی، کتابهای علّامه حلی، کشف الغمّةی اربلی و... سود جسته است.۳
1.. ر.ک: الذریعة: ج۴ ص۲۴۲ - ۲۴۳. برای بررسی بیشتر در این باره، ر. ک: پایاننامۀ «بازیابی، گونهشناسی، اعتبارسنجی سندی روایات تفسیری ابن الماهیار»، فاطمه غلامشاهیان، استاد راهنما: دکتر علی راد، دانشگاه قرآن و حدیث، بهمن ۱۳۹۲.
2.. برای بررسی بیشتر در این باره، ر. ک: «تفکیک و تعیین هویت پنج کتاب از حسن بن سلیمان حلّی از حسن انصاری» در: http://ansari.kateban.com.
3.. ر.ک: الذریعة: ج۳ ص۳۰۴ - ۳۰۵.