57
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

که طریقی که تماماً با طریق فوق مطابقت داشته باشد، موجود نیست و تنها در منقولات بازمانده از تفسیر ابن ماهیار دیده می‏شود که او مکرّر و به میانجیِ راوی اصلی کتاب‏های عبیدی (حسین بن احمد مالکی) روایاتی از او دارد. با توجّه به زیستِ ابن ماهیار در بغداد و امکان دسترس او به میراث عبیدی، مشابهت راوی اصلی این طریق با طریق شیخ طوسی، تفسیری بودنِ درون‏مایه کتاب ابن ماهیار و کثرت تکرار این سند در تفسیر می‏توان سند زیر را به عنوان طریق کشفی به تفسیر عبیدی دانست.

طریق ۱: محمّد بن العبّاس، عن الحسین بن أحمد المالکی، عن محمّد بن عیسی (تأویل الآیات الظاهرة و مختصر البصائر)

۴۵ روایت با این طریق گزارش شده است. ابو عبد اللّٰه محمّد بن عبّاس بن علی بن مروان بن ماهیار بزّاز (زنده در ۳۲۸ق)۱ معروف به ابن جحّام از فقها و مفسّرانِ امامی‏مذهب است که در بغداد می‏زیسته است.۲ او را با اوصافی چون «ثقة ثقة، من أصحابنا، عین سدید، كثیر الحدیث» ستوده‏اند.۳ شیخ طوسی در عرصه تفسیر و علوم قرآنی، کتاب‏هایی چون: كتاب تأویل ما نزل فی النبی و آله علیهم السّلام، كتاب تأویل ما نزل فی شیعتهم، كتاب تأویل ما نزل فی أعدائهم، كتاب التفسیر الكبیر، كتاب الناسخ و المنسوخ، كتاب قراءة أمیر المؤمنین علیه السّلام و كتاب قراءة أهل البیت علیهم السّلام را به او نسبت می‏دهد.۴ نجاشی هم در این زمینه از كتاب ما نزل من القرآن فی أهل البیت علیهم السّلام او یاد می‏کند و به نقل از گروهی از اصحاب، آن را در موضوع خویش کتابی بی‏همتا می‏خواند که در هزار ورق تصنیف شده است.۵ آثار تفسیری او امروزه در دسترس نیست؛ امّا منقولاتی از آنها را سیّد ابن طاووس در محاسبة النفس، الیقین و سعد السعود، حسن بن

1.. برای آگاهی از تاریخ اجازۀ تلّعکبری از او، ر. ک: رجال الطوسی: ش۶۳۲۱.

2.. موسوعة طبقات الفقهاء: ج۴ ص‏۴۰۵.

3.. رجال النجاشی: ش۱۰۳۰.

4.. ر. ک: الفهرست، طوسی: ش۶۵۳.

5.. ر. ک: رجال النجاشی: ش۱۰۳۰.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
56

گفتار دوم:

طرق و منابع بازیابی کتاب التفسیر

سخن دکتر مدرّسی طباطبایی در باره شیوه بازیابی مصادر کهن و مکتوب شیعی، متین و استوار است:

در جای خود، این مطلب ثابت شده است که مجامیع متقدّم حدیث، بیشتر مطالب خود را از نوشته‏های پیشین بر گرفته و غالباً اسناد این روایات، نشانگر طریق دستیابی مؤلّفان آثار بعدی به کتاب‏های پیشین است نه سند نقل شفاهی نقل‏ها.... به نظر می‏رسد که اگر روایتی با همان اسناد که در کتاب‏شناسی‏های قدیم شیعی برای دفاتر حدیثی اصحاب ائمّه ذکر شده و یا دست کم به همان راوی اعلی - که فهرست‏ها به عنوان راوی کتاب از مؤلّف معرّفی می‏کنند - استناد داده شده باشد، به احتمال زیاد از همان اثر مکتوب متقدّم سرچشمه گرفته است. همین مطلب در مواردی که شمار زیادی روایت از یک مؤلّف متقدّم، به سند واحد نقل شود، و نیز در مواردی که از یک مؤلّف، هم‏زمان با چندین سند - که همواره یکسان اند - نقل شود، صادق است. حلقه مشترک در این مورد، به احتمال زیاد، یک دفتر حدیثی مکتوب است.۱

بر این اساس، نخستین گام، یافتن روایات تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید است که در آن به تبیین آیت یا آیاتی از قرآن پرداخته شده است و آن گاه سنجش میزان مطابقت اسانید آن با طرق موجود در فهارس و مشیخه‏ها.

در بخش پیشین گذشت که تنها شیخ طوسی از «تلّعکبری، از ابن همّام، از حسین بن احمد مالکی یا محمّد بن جعفر رزّاز، از محمّد بن عیسی بن عبیدی یقطینی» کتاب التفسیر را گزارش کرده است. کاوش در روایات تفسیری منقول از عبیدی نشان می‏دهد

1.. میراث مکتوب شیعه: ص۱۳ - ۱۴.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1217
صفحه از 291
پرینت  ارسال به