55
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

و ما كان فیه عن محمّد بن عیسى فقد رویته عن أبی رضی الله عنه، عن سعد بن عبد اللّٰه، عن محمّد بن عیسى بن عبید الیقطینی».

و رویته عن محمّد بن الحسن رضی الله عنه، عن محمّد بن الحسن الصفّار، عن محمّد بن عیسى بن عبید الیقطینی.

طریق اوّل، «پدر خود، علی بن حسین بن بابویه (م۳۲۹ق) از سعد بن عبد اللّٰه اشعری از عبیدی، همان طریق به کتاب المسائل است و واکاوی درون‏مایه پرسشی روایات با این طریق در کتاب من لا یحضر هم نشان از این مطلب دارد. امّا طریق دوم با طرقی که تا کنون بررسی کرده‏ایم، متفاوت است؛ زیرا راوی آن، محدّث والاقدر۱ قمی، ابو جعفر محمّد بن حسن بن فروخ صفّار (م۲۹۰ق) است و دیگر عالم و فقیه ارجمند قم، ابو جعفر محمّد بن حسن بن احمد بن ولید (م۳۴۳ق)۲ آن را از صفّار برای شیخ صدوق گزارش کرده است. صفّار در سایر کتاب‏های صدوق و همچنین در بصائر الدرجات خود، روایات فراوانی از محمّد بن عیسی نقل می‏کند. از این روی احتمال دسترس او به کتاب‏های عبیدی وجود دارد.

1.. «كان وجهاً فی أصحابنا القمیین، ثقة عظیم القدر، راجحاً، قلیل السقط فی الروایة» (رجال النجاشی: ش۹۴۸).

2..«شیخ القمیین و فقیههم و متقدّمهم و وجههم، و یقال: إنّه نزیل قم و ما كان أصله منها. ثقة ثقة، عین، مسكون إلیه» (رجال النجاشی: ش۱۰۴۲)، «جلیل القدر، عارف بالرجال، موثوق به» (الفهرست، طوسی: ش۷۰۹).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
54

من وجوههم: الحسن بن عرفة، و محمّد بن عبد الملك الدقیقی، و أبا حاتم الرازی، و عبّاس الترقفی»۱ یا «جلیل القدر، واسع الأخبار، كثیر التصانیف، ثقة»۲ بر می‏آید، منزلتی ارجمند در زمانه خویش داشته است.

ابو غالب زراری۳ از کتاب «التجمّل و المروّة» یاد کرده۴ و نگاشته‏ای با عنوان «کتاب المعرفة» را نیز بدو نسبت داده است.۵ او از ره‏گذر «ابو العبّاس محمّد بن جعفر رزّاز، این دو کتاب را گزارش کرده است.۶

به هر روی، مطالعه فهرست‏ها نشان می‏دهد که کتاب التفسیر عبیدی، تنها در فهرست شیخ یاد شده و راوی اصلی آن به همراه دیگر کتاب‏ها «حسین بن احمد مالکی» است. در فهرست نجاشی، تمام کتاب‏ها و روایات عبیدی از طریق «عبد اللّٰه بن جعفر حمیری» و کتاب المسائل با واسطه «سعد بن عبد اللّٰه اشعری» گزارش شده است. ابو غالب زراری هم در گزارش کتاب‏های التجمّل و المروّة و کتاب المعرفة، «مُحَمَّد بن جعفر رزّاز را واسطه قرار داده است.

شیخ صدوق در مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه، دو طریق خویش به محمّد بن عیسی را چنین بیان می‏کند:۷

1.. همان: ش۴۶۷.

2.. الفهرست، طوسی: ش۳۱۶.

3.. «أحمد بن محمّد بن محمّد بن سلیمان بن الحسن بن الجهم بن بكیر بن أعین بن سنسن أبو غالب الزراری. و قد جمعت أخبار بنی سنسن، و كان أبو غالب شیخ العصابة فی زمنه و وجههم‏...» (رجال النجاشی: ش۲۰۱)، «أحمد بن محمّد بن محمّد بن سلیمان بن الحسن بن الجهم بن بكیر بن أعین بن سنسن أبو غالب الزراری، و هم البكیریون و بذلك كان یعرف، إلى أن خرج توقیع من أبی محمّد علیه السّلام فیه ذكر أبی طاهر الزراری: "فأمّا الزراری رعاه اللّٰه..." فذكروا أنفسهم بذلك. و كان شیخ أصحابنا فی عصره و اُستاذهم و ثقتهم» (الفهرست، طوسی: ش۹۴).

4.. رسالة فی آل أعین: ص۵۹.

5.. همان: ص۶۳.

6.. همان: ص۵۹ و ۶۳.

7.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۴۹۲.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1239
صفحه از 291
پرینت  ارسال به